Den svenske ”flyg-skam” epidemi, hvor folk i tusindtal flytter fra fly til tog for at skåne miljøet, ser nu ud til at have smittet til Holland.
I hvert fald vil landets store flyselskab KLM gerne sælge mange flere togbilletter til sine kunder på de korte indenlandske ruter og til afgange mellem Amsterdam og storbyer i nabolandene.
KLM tilbyder allerede tog-billetter til Bruxelles og Paris som alternativ til flyrejser fra Schiphol lufthavnen i Amsterdam.
Her er der anlagt hurtige jernbane-forbindelser helt ud til terminalerne. Derfor kan togrejser både være relevante med hensyn til både tid, priser og ikke mindst klima.
Lige nu flyver KLM f.eks. fem gange om dagen mellem Amsterdam og Bruxelles i Belgien. Afstanden er kun 157 kilometer i luftlinie.
Det svarer stort set til afstandene mellem København og jyske lufthavne som Aarhus, Aalborg, Billund, Karup eller Sønderborg.
Her kunne hollændernes miljø-argument også være gældende. I hvert fald rent teoretisk. I praksis har Danmark imidlertid sovet i timen med manglende hurtig-forbindelser, IC4 skandalen og en alt for langsom elektricificering af jernbane-nettet. Diesel-drevne tog er ikke bedre for miljøet end passagerfly med jetmotorer.
KLM’s topchef Harm Kreulen siger til den hollandske nyheds-portal Zakenreisnieuws, at ”efter vores mening kan antallet af flyafgange sagtens blive reduceret”.
Kreulen understreger samtidig, at en række forudsætninger skal opfyldes – uden at han kommer ind på, hvad de går ud på.
En af dem er uden tvivl, hvordan et mere etableret samarbejde mellem – måske sågar en integration af – de hollandske fly- og jernbane-selskaber kunne etableres.
KLM får i øvrigt fuld opbakning fra Hollands regering. Den hører til de stærkeste fortalere for at begrænse lufttrafikken og indføre en europæisk beskatning af fly-brændstof.
Hvis ikke de øvrige EU-lande vil følge med, indfører Holland på egen hånd en afgift fra 2021. Den skal ligge på syv euro pr. fly-passager. Det svarer til en fordyrelse på godt 50 kroner pr. billet.
De venstre-orienterede partier i Hollands parlament vil gerne gå langt videre. De ønsker således et total-forbud mod flyrejser over korte afstande. Målet er at gøre Holland meget mere grønt og miljø-rigtigt end i dag.
I luften er KLM i dag fusioneret med franske Air France, og her kunne hollænderne passende spørge efter gode råd.
Air France har nemlig allerede et formelt samarbejde med det nationale jernbane-selskab RTF. Det går ud på at fordele indenrigs kunderne mellem sig. De kan enten flyve med Air France eller tage det franske hurtig-tog TGV.
KLM selv markerer sig også grønt på flere andre fronter. I vores naboland Sverige arbejder KLM således sammen med flere kommuner og universiteter om at etablere en produktion af bio-brændstof til anvendelse i passagerfly….
Skriv et svar