Når elektriske fly i stor størrelse nu ikke er lige om hjørnet, må man satse på andre områder, når man som flyselskab vil nedsætte sin CO₂ udledning.
Det er præcist, hvad Air France – KLM nu gør ved at købe 50 nye Airbus A350 maskiner til sine lange ruter.
Desuden har det fransk-hollandske flyselskab for første gang købt sig ind i produktionen af bio-brændstof – det såkaldte SAF.
Air France – KLM er i fuld gang med en offensiv fornyelse af sin flyflåde til fremtidens mere bæredygtige luftfart.
Målsætningen er at udskifte næste to-tredjedele af flåden (64 procent) inden 2028. De første milliarder euro er netop lagt på en ordre af 50 nye og mere miljøvenlige Airbus A350 fly.
De nye Airbusser reducerer CO₂ udslippet med 30 procent pr. passager-kilometer sammenlignet med 2019.
Flyene er samtidig mere støjsvage og bruger 25 procent mindre brændstof. De er nemlig bygget af lettere materialer som f.eks. 53 procent komposit og 14 procent titanium.
Ud over de nye fly har Air France og KLM investeret direkte i produktion af mere bæredygtige brændstoffer.
De kaldes for SAF – Sustainable Aircraft Fuels – og kan f.eks. være fremstillet af affald fra husholdninger og restauranter.
I 2022 var Air France – KLM verdens største aftager af SAF og brugte 17 procent af verdens-produktionen.
Til sammenligning stod flyselskabet kun for tre procent af det globale forbrug af konventionelt fossilt fly-brændstof.
Rent konkret har Air France – KLM nu postet 4,7 millioner dollars i SAF producenten DG Fuels.
Maria Hagelberg, der er KLM’s ansvarlige for bæredygtig i Nordeuropa, forklarer, at der ikke findes én universal-løsning til at løse udfordringerne med klima-omstillingen:
”Lige nu er der meget stort fokus på SAF, der dog ikke kan stå alene. Vi må også investere i nye brændstof-effektive flytyper.
KLM tester tillige små elfly, der kan bruges på kortere strækning. På samme tid uddannes flyselskabets piloter, så de bruger mindst muligt brændstof i luften.
(Indledningsfoto til artiklen: KLM)
Skriv et svar