Meget kunne tyde på, at vores store glæde ved at kunne flyve udenlands igen, kan blive forstyrret af kødannelser i mange lufthavne.
Danmarks største i København har allerede i flere omgange advarer om, at der især her omkring påske og pinse kunne opstå forsinkelser og lange ventetider på grund af personale-mangel.
Problemerne er dog for intet at regne sammenligne med, hvad man oplever i Amsterdams Schiphol lufthavn.
Ligesom København mangler Europas tredjestørste lufthavn personale ved især sikkerheds-kontrollen. Det har her op til pinse betydet køer af ventende passagerer, der strækker sig langt ud på gaden.
De må vente i timevis for at komme frem til check-in og derefter blive sluset igennem Security. For mange passagerer betyder det, at de ikke når deres fly og må droppe deres pinseferie i udlandet.
Hollands nationale flyselskab KLM har derfor taget konsekvensen i dag og aflyst al salg af flybilletter med afgange fra Amsterdam Schiphol med øjeblikkelig virkning. Suspenderingen gælder til og med pinsemandag.
Ifølge nyhedstjenesten Reuters indfører KLM billetstoppet for at hjælpe de passagerer, som allerede har købt flyrejsen og endnu ikke er kommet afsted.
Schiphols ledelse siger i dag, at man vil ansætte mere personale til Security så hurtigt som muligt. Desuden taler man med fagforeninger om at give disse folk en betydelig lønforhøjelse.
I stil med mange andre lufthavne har Schiphol været dårlig til at forudse, hvor hurtigt flyrejsende ville returnere efter Corona restriktionernes forsvinden.
Først har lufthavnene klaget i månedsvis over manglende passagerer og samtidig fyret en masse personale. Når de rejsende så vender tilbage som i en bølge, er det også galt.
Schiphols ledelse lover, at man vil arbejde sammen med flyselskaberne for at sikre en bedre planlægning og fordeling af afgange i travle perioder.
Det samme gør København og mange andre lufthavne forhåbentligt også. I København har man dog gjort et stort arbejde for at advare pinse-rejsende på forhånd.
Bl.a. er de blevet opfordret til at komme i lufthavnen en time tidligere end normalt. Passagererne skal også sørge for at forberede sig hjemmefra med online check-in og korrekt pakket bagage.
Store tyske lufthavne som Frankfurt og Düsseldorf fortæller, at situationen ikke har været værre i de seneste fem år. Især er den gal med kødannelser tidligt om morgenen og om aftenen.
Alle lufthavne og flyselskaber har fyret medarbejdere under Corona i de seneste par år. De har selvfølgelig ikke siddet og ventet på bedre tider, men har fundet sig nye jobs i andre brancher.
De savnes rigtig hårdt nu, fordi lufthavnene ikke bare kan tage folk ind fra gaden til at udfylde de ledige stillinger.
Personale i f.eks. sikkerheds-kontrollen skal igennem flere måneders uddannelse, og hver enkelt skal godkendes af myndighederne. Det tager tid….
(Indledningsfoto til artiklen: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
Skriv et svar