EU’s toppolitikere har flere gange markeret, at de gerne så de europæiske flyselskaber går over til mere miljørigtige brændstof-former end det nuværende, stærkt forurenende kerosin.
Senest i forbindelse med EU’s rapport om luftfart og miljø fra januar understregede EU, at mere miljø-rigtige benzin-typer var enormt vigtige. EU vil i den forbindelse tilskynde til en hurtig overgang til nye brændstoffer.
EU-folkene er dog samtidig meget realistiske. De regner ikke med, at alternative brændstoffer kan overtage mere end én procent af Europas forbrug af kerosin på kort sigt.
Det mener det hollandske flyselskab KLM nu kan gøres meget bedre. Sammen med to partnere vil KLM bygge Europas første store fabrik til bio-brændstoffer.
Fabrikken i Delfzijn i det nordlige Holland skal fra 2022 producere mindst 100.000 tons bio-brændstof om året. KLM selv har forpligtet sig til at aftage de 75.000 tons hvert år.
Hvor stor en del af KLM’s brændstof-forbrug det nye bio-benzin kan dække, fortæller flyselskabet ikke direkte. Således ved vi ikke, hvor mange tons traditionel flybenzin, KLM’s passagerfly brænder af på nuværende tidspunkt.
En lille indikation giver KLM’s topchef dog, når han fortæller, at flyselskabet vil kunne undgå udledning af 200.000 tons CO2 om året. Det svarer til forureningen fra 1.000 flyveture mellem Amsterdam og Rio de Janeiro i Brasilien.
Det miljø-rigtige brændstof skal primært udvindes via genbrug af lokale madvarer og gammel spise-olie, som fabrikken vil kunne hente fra bl.a. den hollandske fødevare-industri og landets mange restauranter.
Fabrikken bygges i samarbejde med energi-firmaerne Sky NRG og SHV Energy. Anlægget vil være selv-forsynende, fordi produktionen kører på brint (hydrogen), der udvindes af vandværker og vindmøller.
KLM arbejder også sammen med flere svenske kommuner og forsknings-institutioner for at skabe grundlaget for en fabrik til bio-brændstof i vores naboland….