Selvom Norwegian har sit at kæmpe med, når det gælder finanserne og de stigende brændstof priser, kan det norske lavpris selskab ikke klage over tilstrømningen af passagerer.
I den netop overståede september transporterede de rød-hvid lakerede fly 3.446.854 passagerer. Det er 281.823 flere end i samme måned for et år siden – eller en vækst på ni procent.
Norwegian solgte 88,8 pct. af sæderne på sine ruter – det, der hedder belægningsgraden. Den lå i øvrigt betydeligt højere på flyselskabets lange afgange til mellem f.eks. Europa og USA. Da var 92,4 pct. af sæderne i Norwegians Boeing 787 Dreamlinere udsolgt.
Ifølge Norwegian påvirkes regnskabet for september af øgede brændstof priser, den svenske passager-afgift og af den kendsgerning, at en flyvning er længere i gennemsnit. Det skyldes, at en større andel af Norwegians afgange er på de lange ruter.
Indtægten pr. passager kilometer er nemlig lavere på længere ruter, hvilket i sidste ende påvirker omsætning pr. sæde i flyet.
Norwegian gennemførte 99,4 procent af de planlagte flyvninger i september. Punktligheden var på 80,2 procent – en stigning på 2,3 procent point i forhold til samme måned sidste år.
Som andre flyselskaber har Norwegian også problemer med Rolls Royce Trent motorerne på de store Dreamliner fly. Det betyder, at fly må tages ud af drift, og nye rute-åbninger udsættes.
Hos Norwegian gælder det bl.a. to planlagte ruter fra Madrid og Barcelona til Fort Lauderdale i Florida. De skulle begge have åbnet i slutningen af oktober. Tidligere i år har en ny rute mellem Milano og Los Angeles lidt samme skæbne.
Ikke desto mindre fortæller Norwegian, at man har fået leveret en ny Boeing 787-9 Dreamliner i september plus to Boeing 737 MAX 8 i september.
I hele 2018 skal Norwegian have leveret 11 nye Boeing 787-9 Dreamliners, 12 Boeing 737 MAX 8 og to Boeing 737-800 maskiner.
Man må håbe, at i det mindste nogle af disse passagerfly kan komme på vingerne uden motor problemer….
Skriv et svar