Det er ikke så forfærdeligt mange år siden, hvor vi slæbte rundt på tunge fotokameraer og poser fyldt med Kodak film, så vi kunne tage billeder af alle de spændende ting, vi oplevede på rejsen.
I dag er det helt anderledes. De fleste nøjes med at tage deres smartphone med. Den udfylder jo tre missioner på samme tid:
Man kan bruge til den at ringe med. Den kan surfe på internet og tjekke emails eller sociale medier. Den kan streame musik. Og så kan den tage gode fotos og videoer.
Alt sammen i én enhed, der kan finde plads i de fleste lommer, og som sjældent vejer meget mere end 200 gram.
Kodak navnet er også stort set glemt. Og dog.
Man kunne jo minde sig selv og andre om Kodak og mærkets store betydning på rejser i gamle dage ved at bruge kufferter i Kodaks karakteristisk gule farver.
Det sydkoreanske design-firma Hypt har nemlig skabt en serie af tre rejsekufferter, der skriger Kodak højt og klart.
Ikke kun har bagagen Kodaks røde logo påklæbet. Kufferterne er heller ikke til at overse på lufthavnens bagagebånd eller i hele bunken af tasker i hotellets reception og i turistbussens mave.
Hypt Design har udviklet de skægge nye kufferter i de tre mest almindelige størrelser til rejsebrug – en lille carry-on trolley. En lidt større medium udgave, som man måske også kan tage med som håndbagage i flyet. Samt en stor version, der vil skulle indtjekkes ved flyrejser.
Den lille er perfekt til den korte rejse, hvor man kun har sin laptop, papirer, toilettaske, undertøj og en ekstra skjorte med.
Den midterste og den store har så plads til mere tøj, sko, madvarer og, hvad man ellers har brug for på sin rejse. Det være sig en ferie eller et forretnings-trip.
Alle tre er fremstillet i ”hard case» kunststof, der kan tåle lidt af hvert på rejsen – plus naturligvis hjul at køre på. Indendørs kan de opdeles, så man kan sorte sit habengut i separate sektioner.
Det er dog ikke fleksibiliteten eller de smarte teknologiske detaljer, der er Kodak kufferternes styrke. Det er deres ydre fremtoning og udstråling.
Den gule udgave er klart den frækkeste, men de tre kufferter fås også i fire andre kulører inklusive rødt eller sort. De to farver brugte Kodak også i sit logo og i sin markedsføring.
Ifølge Hypt Design er Kodak lige nu ved at genopfinde sig selv efter konkursen med fotokameraer og film.
Forsøg med at sælge en Kodak smartphone blev heller ikke den store succes.
Nu om dage vil Kodak hellere sælge tøj, kufferter og andet praktisk til husholdningen. Lige fra batterier til små printere, der arbejder trådløst sammen med mobiltelefoner.
Det eneste rigtigt vigtige, som Hypt Design ikke afslører endnu, er priser og, hvor man kan købe den farverige Kodak bagage….
(Indledningsfoto til artiklen: Hypt Design)
Skriv et svar