Swiss fra Schweiz var først ude med ideen om at sælge overskuds-maden fra sine fly til passagerer, der kan tage den med hjem efter rejsen til en lav pris.
Nu følger schweizernes søsterselskab Austrian – begge ejes af Lufthansa – efter i samme spor. Det sker med testkørsler af mad-genbruget på en række europæiske ruter hos det østrigske flyselskab.
Swiss kører sit take-away projekt i samarbejde med den danske ”Too Good to Go” app, der også kendes fra hoteller og restauranter her i landet. Austrian har valgt at klare opgaven selv.
Det sker som en udvidelse af flyselskabets ”Austrian Melangerie” catering koncept, som blev indført på alle europæiske flyruter for et år siden.”
Den nye ekstra-service kaldes ”AM2GO”. Den skal undgå, at måltider, der ikke er blevet spist på en flyvning, bliver smidt ud. Det kræver reglerne nemlig.
I stedet kan passagerer tage maden med hjem i en pose til et lavt beløb. Så kan de selv spise måltidet én gang til eller servere det til familie, kolleger eller venner.
Alle flyselskaber prøver at vurdere på forhånd, hvor meget frisk mad der skal med ombord på en ruteflyv ning. Det gør de ud fra passagerernes forhånds-bookinger, men rammer ikke altid plet. Noget mad må smides ud af hygiejniske grunde.
Austrian vil putte en eller to retter i en genbrugs-papirpose med træbestik, som passagererne kan spørge efter under flyvningen. Menukortet, som retterne kan komme fra, kan studeres via dette link….
(Indledningsfoto til artiklen: Austrian)
Skriv et svar