Ukraine-krigen har ikke ligefrem været en fordel for København som krydstogtshavn.
Flere af de store amerikanske rederier har nemlig skåret Østersøen bort fra deres fartplaner, fordi skibene ikke længere må besøge Skt. Petersborg. Det ellers store hit hos turister fra USA.
Sammen med sine partnere i Cruise Baltic alliancen har Københavns Havn kæmpet for at finde alternativer.
Et af dem er Ystad, som de fleste vil kende som hjemby for de berømte Wallander kriminal-romaner og tilhørende tv-serier – og færgeruten til Bornholm.
Udfordringerne med embargoet mod Rusland har dog ikke skadet København som krydstogt-by.
Den danske hovedstad er nemlig netop blevet kåret som ”Europas førende krydstogt havn” af World Travel Awards.
Det er femte gang, at København vinder den eftertragtede pris. Tidligere var det i 2008, 2010, 2011 og 2012.
World Travel Awards har eksisteret siden 1993 og uddeler hvert år sine awards i en række forskellige kategorier, der spreder sig over både rejse-industri, turisme og hotelbranchen.
Vinderne kåres af en blanding af brugere, turister, passagerer og professionelle fra rejsebranchen, krydstogt-industrien osv.
”Det her er lige, hvad vi manglede i bagagen, når vi rejser verden rundt for at reklamere for Danmark som krydstogt-destination,” siger Klaus Bondam. Han er direktør for Cruise Copenhagen og også topmand i Cruise Baltic samarbejdet.
”En World Travel Award varmer i en tid, hvor vi arbejder hårdt på at få flere – og specielt amerikanske – krydstogt-rederier til at vende tilbage til København og Østersøen,” fortsætter han.
Københavns Havn er bl.a. kendt for sin grønne strategi, der skal gøre havnen klima-neutral i 2025.
Året efter vil København også kunne tilbyde krydstogt-skibene landstrøm, så de bogstavelig talt bliver sat i stikkontakten, når de ankrer op ved de lange moler i Nordhavnen.
Det stærke klima-udspil var den vigtigste begrundelse for, at Europas største krydstogt-rederi MSC Cruises valgte København som dåbs-stred for sit nye MSC Euribia skib i juni sidste år.
Det store MSC Euribia med plads 6.334 passagerer er først rederiets andet skib, hvis motorer kører med flydende naturgas (LNG). Desuden rummer MSC Euribia mange eksempler på bæredygtig. F.eks. producerer skibet al sit ferskvand ved at afsalte havvand….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Rasmussen / Wonderful Copenhagen)
Skriv et svar