I februar begyndte Corona virussen at sætte sit aftryk i Københavns Lufthavn. Passagertallet landede på knap to millioner, hvilket er et mindre fald i forhold til samme måned for et år siden.
Den drastiske effekt af Covid-19 udbruddet slog til gengæld stærkt igennem i begyndelsen af marts, hvor antallet af rejsende faldt med en tredjedel.
Det giver anledning til bekymrede panderynker hos ledelsen i Danmarks største lufthavn. Mørke økonomiske skyer truer i horisonten ligesom i andre lufthavne i Europa.
Så hjælper det kun lidt på humøret, at Københavns Lufthavn (CPH) netop er blevet kåret som Europas bedste i klassen for lufthavne mellem 25 og 40 millioner passagerer. Udnævnelsen kommer fra lufthavnenes egen branche-organisation ACI.
CPH er bedste mellemstore lufthavn
Det er første gang, at København modtager en AirPort Service Quality Award. Prisen ”Best A” uddeles på basis af input fra flypassagerer, der har været meget tilfredse med den samlede oplevelse i CPH.
”Prisen er først og fremmest en anerkendelse af det store arbejde, som vores medarbejdere og partnere i lufthavnen hver dag yder for at give de rejsende en god oplevelse, når de passerer gennem lufthavnens område. Vi er meget glade for, at passagererne har kvitteret så tydeligt for den indsats,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.
Særligt i det seneste år er passager-tilfredsheden steget i København. Det skyldes en række forbedringer, hvor både pladsen foran lufthavnen, ankomst-terminalerne, sikkerheds-kontrollen og passager-områderne efter sikkerheds-kontrollen er blevet opgraderet, forbedret og udbygget. Samtidig har lufthavnen gjort det nemmere og hurtigere at komme igennem bl.a. sikkerhedskontrollen.
Lufthavns-organisationen Airports Council International (ACI) måler hvert år tilfredsheden med den samlede kundeoplevelse på tværs af 34 indikatorer blandt et stort udsnit af alle verdens lufthavne.
Fra sygdom til krise
I alt 1.987.766 passagerer gik gennem gatene i Københavns Lufthavn i februar. Det er kun 0,4 procent færre end for et år siden, men så skal man lige huske, at vi har skudår med 29 dage i februar. Bliver tallet korrigeret derefter, er nedgangen på mere håndgribelige 3.7 procent.
Det var primært de lange interkontinentale ruter ud af Europa, der trak ned i regnskabet. Markant færre afgange og faldende efterspørgsel på rejser til og fra Asien satte sine spor.
I slutningen af februar blev også de kortere ruter inden for Europa påvirket på af virus-panikken. En udvikling, der nu er accelereret voldsomt i starten af marts.
“Den første halvanden uge i marts er antallet af flyafgange og rejsende til og fra Danmark faldet med en tredjedel. Det har vi aldrig set før. Det er markant hurtigere og mere voldsomt end under både finanskrisen, 9/11, askeskyen og alndre krise-perioder, vi har set i luftfarten siden 2. verdenskrig,” forklarer Thomas Woldbye.
“Det betyder, at vi ikke blot har en alvorlig sundhedskrise, men nu også kigger ind i en potentiel alvorlig økonomisk krise, hvor Danmarks tilgængelighed til verden – vores mobilitet – er under voldsomt pres,” fortsætter han.
Lufthavnen ser betydeligt færre turister og forretningsfolk komme til Danmark. På den anden side har mange danskere valgt at aflyse deres flyrejse til udlandet.
Den manglende efterspørgsel har fået flyselskaber til at aflyse stadigt flere afgange og ankomster. Derfor advarer Thomas Woldbye om ,at konsekvenserne af virus-krisen kan blive langvarige og skadelige for Danmark.
Ser vi tilbage på februar, fortsætter især den danske indenrigs-trafik med fly med at falde. I årets anden måned gik den tilbage med hele 8,1 procent. Kun 100.130 brugte fly mellem de danske landsdele.
Indtil videre har 3,95 millioner passagerer brugt Københavns Lufthavn i årets første to måneder. Det er 0,4 procent færre end på samme tidspunkt i 2019.
De 10 mest populære destinationer til og fra Københavns Lufthavn i februar var:
- London – 169.546 passagerer
- Oslo – 105.883
- Stockholm – 100.028
- Amsterdam – 78.165
- Paris – 54.212
- Aalborg – 54.106
- Helsinki – 51.459
- Frankfurt – 48.287
- Doha – 47.964
- Bruxelles – 43.651 passagerer)
(Indledningsfoto til artiklen: Ernst Tobisch / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar