Når der ikke er passagerer til at fylde gange, terminaler, gates og fly, er der ingen grund til at holde hele det store areal åbent. Det er for dyrt i både personale og drift.
Ud fra dette fornuftige ræsonnement har Københavns Lufthavn (CPH) besluttet at sætte 40 procent af sit passager-område i mølpose.
Det lukkes ned fra onsdag den 25. november, og ”dvalen” vil vare hele 2021 – altså mindst et år fra nu. CPH åbner først igen, når passager-trafikken vender tilbage. Det kan så ske med to måneders varsel.
Før Corona krisen rejste omkring 83.000 mennesker dagligt gennem CPH. I dag er det kun i gennemsnit 5.600 på grund af rejse-restriktionerne, der fraråder alle unødvendige rejser til stort set hele verden.
Derfor lukker nu 24 gates. I praksis er det Finger A og Finger Vest området med gatene A2 til A34. Desuden stopper adgangen til den centrale sikkerheds-kontrol fra Terminal 2.
For passagerer, der tjekker ind i Terminal 2, betyder lukningen af den ene adgang til Sikkerhedskontrollen, at man skal gå tilbage til Terminal 3 for at komme op til kontrollen. Resten af lukningen får ikke mærkbare konsekvenser for de rejsende.
“Vi kan spare på strøm, rengøring, vedligehold og patruljering. Hver en krone, vi kan spare, er helt afgørende i en tid, hvor lufthavnen har mistet stort set alle indtægter. I øjeblikket må vi låne et større tocifret beløb hver måned for at holde åbent,” forklarer driftsdirektør Christian Poulsen fra Københavns Lufthavn.
Han beskriver samtidig manøvren som at rykke sammen. De få rejsende, der stadig er i lufthavnen, får en lidt bedre oplevelse, når de ikke skal se på lange tomme gange som i dag.
Den høje sikkerhed i CPH vil være den samme som hidtil. Nedlukning af afsnittene vil ikke påvirke lufthavnens vigtige funktioner og services.
Lukningen af de 24 gates sker i samarbejde med de flyselskaber, virksomheder og ground handlere, som bliver berørt. Lejere og personale kan fortsat færdes i området.
Det er i øvrigt den anden nedlukning, som Københavns Lufthavn beslutter på bare en uge. Forleden offentliggjorde CPH, at alle kommercielle passager-flyvninger stoppes om natten – fra klokken 00:00 til 06:00 samtlige ugens dage.
Det sker for at lette omkostningerne hos flyselskaber, lufthavnen, myndighederne og ikke mindst ground handlerne, der håndterer fly, bagage og passagerer. Fragtflyvninger er ikke omfattet af natlukningen….
(Indledningsfoto til artiklen: Bardur Mikladal / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar