Det har ikke været nemt at være Københavns Lufthavn i de senere år.
Først tre år med Corona pandemi, hvor stort set alle rutefly blev aflyst, og lufthavnen blev nødt til at ty til massefyringer af personale.
Knap var pandemien overstået, inden først pilotstrejken hos SAS og senere flyledernes arbejd-efter-reglerne forstyrrede driften alvorligt i Danmarks største lufthavn.
Nu kunne det imidlertid, som om normalen er ved at vende til på den store arbejdsplads på det sydlige Amager.
I årets første ni måneder er 20,3 millioner passagerer gået igennem terminalerne, og det er tæt på rekord-året 2018.
Det betyder, at Københavns Lufthavn nu regner med at nå 26,6 millioner flyrejsende i hele 2023. Det er fire millioner færre end før pandemien.
Langt de fleste har taget flyet hen over sommeren. Tredje kvartal med juli, august og september således otte millioner passagerer. Det højeste antal i fire år.
Isoleret set gav tredje kvartal lufthavnen et overskud før skat på 300 millioner kroner. Tager man overskuddet fra første halvår på 108 mio. med, har Københavns Lufthavn tjent 408 millioner kroner på bundlinien mellem januar og september.
Omsætningen landede i tredje kvartal på knap 1,2 milliarder kroner, hvilket er ni procent bedre i forhold til samme periode for et år siden. I årets ni første måneder omsatte lufthavnen for lige godt tre mia. kroner.
De mange penge er ikke kun vigtige for at dække lufthavnens underskud og lån under Corona. Sammen med højere afgifter for startende og landende fly skal de være med til at finansiere en stor udbygning af lufthavnen til fem milliarder kroner, som er i gang.
De skal være med til, at passagererne bevæger sig under samme tag i hele lufthavnen. Modsat mange andre lufthavne i verden, som har flere terminaler, der ligger fysisk langt fra hinanden.
Lufthavnen er naturligvis særligt glad for, at SAS nu ser ud til at få sin fremtid sikret med nye investorer og planer om at gøre København til et endnu vigtigere centrum for selskabets flytrafik.
SAS står for omkring en tredjedel af lufttrafikken i København og er derfor livsnødvendig for lufthavnen. Det næststørste flyselskab er Norwegian med Ryanair på tredjepladsen….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar