Ledelsen i Københavns Lufthavn er trukket i det pæne jakkesæt og har bestilt blomster og gaver. Den skal nemlig fotograferes i dag, når passagerer nummer 30 million går gennem terminalerne på det sydlige Amager
For lufthavnen, der er i gamle dage hedder Kastrup og i dag ofte blot kaldes CPH i omgangs-sprog, er de 30 millioner en vigtig milepæl. Aldrig før har så mange taget flyet over København på et enkelt år.
Siden første afgang i 1925 har lufthavnen kunnet hilse på over 800 millioner rejsende. Undervejs har lufthavnen oplevet anden verdenskrig, oliekrise, SARS epidemi, Irak krigene. 9/11 terror angrebene i New York og den globale finanskrise.
Interessen for at rejse med fly er dog vokset næsten ufortrødent i alle disse 93 år. Godt hjulpet af stadig bedre og hurtigere passagerfly – og i de senere år også et kraftigt fald i billetpriserne.
Historien om Københavns Lufthavn begyndte med et træhus og en græsplæne. Et par hundrede græssende får passede start- og landingbanerne.
I 1939 kunne lufthavnen indvie sin flotte store Vilhelm Lauritzen terminal. På det tidspunkt var det årlige passagertal vokset til 70.000 eller knap et par hundrede om dagen.
Anden verdenskrig satte kort efter en effektiv stopper for flyrejserne, men selve lufthavnen stod nærmest urørt af krigens bomber og ødelæggelser.
I 1946 var København igen oppe i fulde omdrejninger som moderne lufthavnen. Da var passagertallet vokset til 233.000 om året.
Det næste store skridt for lufthavnen kom i 1960, hvor man kunne indvie Terminal 2. Igen tegnet af de berømte danske Vilhelm Lauritzen arkitekter. Dét år kunne man tælle 1,8 millioner flyrejsende eller lidt over 5.000 om dagen.
Dengang var flyrejser forbeholdt de få og de velhavende. Men det skulle snart ændre sig. I 1960’erne kom charter rejserne, der skulle ændre fuldstændigt på danskernes ferievaner. Nu skulle man ned i sol og varme mindst én gang om året.
Som resten af det danske samfund oplevede Københavns Lufthavn nedture under oliekrisen i begyndelsen af 1970’erne og et par sløje år i ”fattig-firserne”, men ellers gik det kun fremad. Eller rettere opad.
Den nye store Terminal 3 blev indviet i 1998. Da var passagertallet nået op på 16,8 millioner om året, og terminalerne håndterede 46.000 rejsende hver dag.
Her i 2018 er det daglige passagertal vokset til 83.000. På den travleste rejsedag i sommerferien var det 110.000. De kan vælge mellem 174 direkte ruter – heraf 39 til fjerne destinationer uden for Europa.
Lufthavnen er midt i en større forvandling, der skal gøre den klar til at kunne håndtere 40 millioner passagerer om året. Målet er fortsat, at København skal være både Nordens og Nordeuropas førende “hub” for international lufttrafik.
Når årets passager nummer 30 million bliver budt velkommen i dag, er det ikke kun ham eller hende, som bliver fejret. Alle ansatte på arbejde i lufthavnen – fra sikkerhedskontrol og bagage til butikker, flyselskaber og check-in – får et stykke kage og en tak for indsatsen….
Skriv et svar