I sensommeren sidste år, hvor energi-krisen var tidens helt store emne, indførte Danmarks største lufthavn en række krisetiltag. Der skulle spares på energien, hvor det var muligt.
Nu har Københavns Lufthavn (CPH) gjort en første status, og tiltagene ser ud til at have virket:
Energi-forbruget på Storkøbenhavns største arbejdsplads er nemlig faldet med 5,5 procent fra september 2022 til marts 2023. Det er 0,5 procent bedre end forventet.
Besparelserne svarer til forbruget i 1.000 husstande om året. Alt i alt bruger lufthavnen energi som en mellemstor dansk kommune med 23.000 husttande.
I september sidste år indførte Københavns Lufthavn straks en række midlertidige tiltag, som skulle virke med det samme. Det skete med en række planlagte energi-investeringer, som blev fremskyndet.
Når 2023 er omme, håber lufthavnen at nå en energi-besparelse på ni procent. Det er et vigtigt skridt i CPH’s strategi om at både selve lufthavnene og flyene i 2030 skal være Net Zero eller CO2 neutrale.
Passagerer i lufthavnen – i hvert fald dem i korte ærmer – kunne straks mærke forskellen, fordi temperaturen i terminalerne blev sat ned til 19 kroner. Det samme skete i lufthavnens mange kontorer.
CPH skiftede til LED-pærer, hvor der stadig sad glødepærer i loftet, og en ”task force” fik til opgave at finde flere steder, hvor man kunne hente energi gevinster.
De viste sig bl.a. i lufthavnens store snerydnings-køretøjer, der viste sig at kunne stå i garager med bare fem graders varme – i stedet for som tidligere 13 grader.
Desuden brændte lyset hele døgnet i lufthavnens Finger C til langdistance ruterne. Nu er lyset slukket, når der ikke er passagerer i denne del af CPH.
Da energi-krisen ankom sidste sommer, var lufthavnens personale dog alle vant til projekter med energi-optimering og -besparelser. Siden 2010 har Københavns Lufthavn indført besparelser, der svarer til 12.500 husstandes elforbrug….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar