Grøn energi er et vigtigt og ømtåleligt tema for al skibsfart nu om dage. Måske allermest for krydstogt- og færge-rederierne, der ofte bliver beskyldt for at være ”storsvinende” med hensyn til røg, forurening og CO₂.
Det norske rederi Hurtigruten har længe været helt på forkant med de nyeste miljø-teknologier. Bl.a. er ”Roald Amundsen” det første hybride krydstogtskib i drift. Det bevæger sig frem med en blanding af elektriciitet fra batteri og flydende naturgas i tankene.
Hurtigruten tænker imidlertid videre end kun at bygge grønne skibe. Rederiet stiller også store genbrugs-krav til de hoteller og restauranter, det arbejder sammen med. Og nu som det seneste nye – flytter Hurtigruten også sin eldrift over på køretøjer på land.
Her fra den kommende vintersæson indfører Hurtigruten således elektriske sne-scootere til de gæster, der gerne vil køre på eventyr for at opleve naturen på den arktiske ø Svalbard.
De nye eSleds bliver ladet op ved hjælp af vindkraft og strålerne fra nordlyset oppe i det nordligske af Norge. Mere vedvarende kan den energi næppe blive.
Svalbard har en meget sart natur, der skal beskyttes så godt som mullgt. De nye elektriske sne-scootere er ét skridt i den retning. Det andet er de skibe, som Hurtigruten lægger til med ved øen. Det vil også foregå pr. elmotor.
Rederiets rejsebureau Hurtigruten Svalbard er gået i samarbejde med finske Aurora Powertrains om at bygge og installere de nye ”eSleds” på Svalbard. Det er første sted i verden, hvor et rejseselskab udskifter sine benzin-drevne snescootere med elektriske….
Skriv et svar