I skyggen af de mange katastrofe-meldinger fra rejsebranchen dukker der også ganske fornuftige krav op om, at flyselskaberne skal bruge krisen til at smide deres gamle og svært forurenende maskiner ud og erstatte dem med nye og mere miljø-skånende modeller.
Desuden skal selskaberne presse mere på, så nye og forurenings-frie motorer bliver udviklet hurtigere. Slut med pæne ord og intentioner. Ind med elmotorer og brændstof-celler ligesom i bil-industrien.
Krav som disse har bl.a. været forudsætningen for, at den tyske og franske regering har ydet nødhjælp til deres nationale flyselskaber Lufthansa og Air France. I Frankrig kan det f.eks. ende med, at Air France skal drive indenlands toglinier.
Indtil videre er det begrænset, hvad vi har set af eldrevne fly i praksis. Norge har ét lille sportsfly med elmotor, og på USA’s vestkyst eksperimenterer et lille flyselskab med at ombygge vandfly til elektrisk drift.
Nu har så det hidtil største fly med elmotor været på vingerne i den amerikanske delstat Washington. Det er et Cessna 208B Grand Caravan, der normalt har plads til 14 passagerer og to piloter.
Der er stadig langt op til rutefly, der transporterer flere hundrede mennesker ad gangen, men ok – små skridt er bedre end slet ingen.
Det nye ”eCaravan” fly er ombygget af AeroTEC med en 750 hestekræfters elmotor fra Magnix. Det fløj første gang lige før pinse og holdt sig i luften i over 30 minutter helt uden problemer.
Ligesom i elbiler er batterier fortsat et problem – også i fly. De vejer og fylder meget. I Cessnas tilfælde skærer de kapaciteten ned til fire-fem passagerer imod normalt mellem ni og 14. Desuden er rækkevidden meget begrænset – 100 miles 185 kilometer.
Magnix og AeroTEC håber dog at kunne øge kapaciteten til ni passagerer på samme korte afstande, inden eCaravan ventes at blive typegodkendt til kommerciel flytransport i 2021.
AeroTEC vil bruge de elektriske fly på korte distancer, som er for upraktiske for flyselskaberne. En flyvetur med eCaravan kan også gøres meget billigt. På en 30 minutters flyvetur bruger elmotoren kun strøm for 50 kroner, hævder det amerikanske firma….
(Indledningsfoto: Magnix)
Skriv et svar