Når I kigger op på en blå himmel, vil den måske nok være skyfri. Til gengæld vil den ofte have hvide kondens-striber på kryds og tværs. Efterladenskaber fra flyenes jetmotorer.
Ny forskning viser, at kondens-striberne er lige så skadelige for klimaet som CO₂ og andre drivhus-gasser, der ryger ud med udstødningen fra flymotorerne.
Fra 2006 til 2050 vil kondens-stribernes skadelige effekt være tre-doblet. Årsagen er ene og alene den stigende flytrafik, som vi oplever på himlen over os.
Striberne forsvinder nemlig ikke bare sådan efter nogle minutter. De kan samles i såkaldte citrus-skyer, der er med til at varme jorden op.
Set over det seneste århundrede, hvor passager-luftfarten er eksploderet, har citrus-skyerne haft større skadelig virkning på jordens atmosfære end flyenes CO₂ udledninger.
De dramatiske udmeldinger stammer fra en undersøgelse, som forskere fra det tyske center for luft- og rumfart (DLR) netop har offentliggjort i faqmagasinet ”Atmospheric Chemistry and Physics”.
I øjeblikket siges CO₂ belastningen fra flyvemaskiner kun at udgøre mellem to og tre procent af den menneske-skabte luftforurening.
Når man indregner kondens-striberne, vokser belastningen pludselig til mindst fem procent. Altså en fordobling af det hidtil kendte.
Det er bestemt ikke noget, som luftfarts-industrien bryder sig om at skulle bortforklare. Specielt i en tid, hvor luftfarten gang på gang bliver gjort til syndebuk af f.eks. den globale Fridays-for-Future kampagne, skabt af den svenske skolepige Greta Thunberg.
Nu var luftfarts-branchen ellers lige begyndt at tage CO₂ alvorligt og indlede lysegrønne kampagner med mindre forurenende jetfly og klima-kompensering af flybilletter.
Så kommer der nu en flok tyske videnskabsmænd og siger, at situationen er meget værre – og CO₂ bare en del af problemet.
Forskerne kritiserer tilmed, at den FN’s kommende emissions-aftale helt ignorerer klimaskader skabt af kondensstriber på himlen. FN gør, som om striberne slet ikke eksisterer.
De opfordrer FN til at modificere sine såkaldte ”Corsia” værdier, der fra 2020 skal danne grundlag for flyselskabers klima-kompensation og mange landes beskatning af flybrændstof.
”Corsia” er ikke noget værd, så længe det ikke tager hensyn til kondens-striber og andre former for forurening end lige CO₂, skriver de tyske specialister fra DLR
Selve striberne opstår som regel i otte til tolv kilometers højde, hvor sodpartikler fra flyenes jetmotorer fryser til is. Det er de hvide efterladenskaber, som man kan se på himlen, når et jetfly har passeret.
Ifølge de tyske forskere kan kondens-striberne blive hængende deroppe i mange timer, De har den fordel, at de blokerer farlige solstråler i at nå ned på jordoverfladen, men samtidig forhindrer de jordens egen varme i at forsvinde ud i universet. Det er i sidste ende med til at øge klima-opvarmningen.
Den eneste løsning mod kondens-striber er enten at skære voldsomt ned i lufttrafikken. Det er urealistisk i en periode, hvor billetpriserne er faldet så meget, at langt de fleste i dag har råd til at flyve. Samtidig ventes den civile luftfart over Europa at fire-dobles i de næste tre år.
Eller jetmotorerne skal gøres meget renene, end de er i dag. Hvis udstødningen af små sodpartikler kan reduceres drastisk, vil kondens-striberne også forsvinde….
Skriv et svar