For to år siden – midt under pandemien – var verdens største passagerfly dødsdømt. Ingen flyselskaber – bortset fra Emirates – troede på, at Airbus A380 havde en fremtid efter Corona.
Den opfattelse har ændret sig radikalt. Adskillige flyselskaber som f.eks. Lufthansa, British Airways og Etihad har hentet deres Airbus A380 frem af mølposen igen.
Emirates og British Airways har deres kæmpefly i rute igen, mens Lufthansa og Etihad først har deres maskiner klar senere i år efter en flere måneder lang renovering og klargøring.
Korean Air har også de fleste af sine 10 Airbus A380 på vingerne igen, De forbinder Seoul Incheon lufthavnen i Sydkorea med Los Angeles, Bangkok og New York.
Koreanerne har dog lyst til at sætte en ny rekord med sine kæmpefly. De er jo normal beregnet til lange interkontinentale ruter, men kommer nu på en helt anden opgave.
Fra den 1. februar og frem til den 25. marts indsætter Korean Air et par Airbus A380 maskiner på den kun 1.480 kilometer korte rute mellem Seoul og Taipei på Taiwan. Her er flyvetiden to timer og 50 minutter.
På ruten bruger Korean Air normal en noget mindre Airbus A330-300, der flyver seks gange om uge. På den syvende dag – om mandagen – er det en lille Boeing 737-800.
Efterspørgslen er imidlertid enorm stor efter de mange Corona lukninger i Asien. Derfor opgraderer Korean Air nu med Airbus A380, der kan tage 43 procent flere passagerer end A330 og tre gange så mange som 737’eren.
Sidste gang, Korean Air benyttede en A380 super-jumbo på ruten til Taipei, var i marts 2019. Altså lige, da Corona pandemien begyndte at sprede sig internationalt.
Når koreanerne vender tilbage om tre uger, vil det være med de første Airbus A380, som kan ses i Taiwans lufthavne….
(Indledningsfoto til artiklen: Mattun0221 / Wikipedia)
Skriv et svar