Måske er drømmen om forureningsfri passagerfly slet ikke så langt borte, som mange frygter. I hvert fald, når vi taler om de kortere flyruter.
De Havilland Canada og den britiske brint-motor-fabrikant ZeroAvia er nemlig meget konkrete i deres nye fælles planer om at gøre luften over os renere og mindre belastet af CO2.
De to er nemlig gået i gang med at udvikle en ny brint-baseret motor, der både kan monteres på eksisterende De Havilland Dash turboprop maskiner og bestilles på nybyggede fly.
Målet er primært Dash 8-400 flymodellen, der har plads til 76 passagerer. Første aftager bliver formentlig Alaska Airlines, der er et stort flyselskab på den amerikanske vestkyst.
Den nye aftale mellem De Havilland og ZeroAvia gælder udviklingen af en ZA2000 brint-elektrisk motor på 2 megawatt. Fra starten har canadierne bestilt 50 motorer.
De første fly skal gå i rute i 2024 og have en rækkevidde på knap 1.000 kilometer. Det gør dem kun velegnede til korte og regionale ruter.
ZeroAvia regner dog med, at virksomhedens ZA2000 motorer vil kunne transportere mellem 40 og 80 passagerer over afstande på 1.300 kilometer i 2026. Et fly med 90 sæder skal stå klar i 2027.
I august prøvekørte ZeroAvia sin første ZA-600 motor, der bruger flydende brint til at fodre elektriske propeller-fly. Denne motor yder 600 kW og er egnet til mindre fly eller eldrevne lastbiler nede på jorden….
(Indledningsfoto til artiklen: ZeroAvia)
Skriv et svar