Nu har vi i månedsvis måttet skrive om, at verdens største passagerfly – men bestemt også et af de mest behagelige at rejse med – er på vej i graven.
Flyselskaber mener ikke længere, at den kæmpemæssige Airbus A380 er relevant i en forandret verden efter Corona, hvor færre vil bruge flyet, og kravene til brændstof-forbrug og forurenende jetmotorer er steget enormt.
Af den grund har Airbus besluttet at stoppe produktionen af A380 med udgangen af i år. De to sidste maskiner af slagsen vil Emirates modtage i november.
Samtidig er det væltet ind med historier om, at det ene flyselskab efter det andet sender deres Airbus kæmpefly på pension. Lufthansa, Air France og Qatar Airways er nogle af dem.
Hos andre flyselskaber ser piben dog pludselig ud til at have fået en anden lyd. De taler positivt om Airbus A380 og kan ikke hurtigt nok få hentet deres eksemplarer ud af mølposen igen.
British Airways vil f.eks. ikke undvære sine kæmpefly til USA-ruterne, der åbner igen til november. Tilsvarende har australske Qantas mærket så stor efterspørgsel, at man henter fem A380 maskiner tilbage fra langtids-parkeringen i en californisk ørken for at gøre dem flyveklar til næste forår.
Og den største ejer af kæmpeflyene – Emirates i Dubai med over 100 eksemplarer – erklærer bramfrit, at selskabet ser en stor fremtid for Airbus A380.
At super-jumboen igen har fået medvind, bevises næste gang den 4. november. Da vil Singapore Airlines nemlig indsætte kæmpeflyet på en meget kort rute.
Ligesom Boeings forløber B747 Jumbo er den store Airbus udviklet til de lange ruter – gerne mellem kontinenterne og over Atlanten.
Singapore Airlines (SIA) vil nu benytte A380 til små hop på 35 minutter til Kuala Lumpur i nabolandet Malaysia og retur til Singapore.
Det giver knap nok tid til at få serveret en drink på Economy Class eller en sandwich og en let anretning på Business.
Hvis SIA har så mange passagerer på ruten, at selskabet kan fylde flyet, er det naturligvis fint. Ren anden fordel kunne være, at flyselskabet holder både sine kæmpefly og deres besætninger i god form,
Singapore Airlines’ Airbus A380 har nemlig stået ubeskæftiget på jorden i næsten 20 måneder . De bruges sædvanligvis oftest på den vigtige rute mellem Singapore og London….
(Indledningsfoto til artiklen: b-1 foto / Pixabay)
Skriv et svar