Alle, der flyver meget, vil vide med smertelige erfaringer, at flysæder har det med at blive mindre og mindre – og afstanden mellem sæderækkerne bliver kortere og kortere.
Medmindre man flyver på Business eller First Class er benplads en begrænset vare. Det samme er plads i sæderne, så også større personer kan sidde godt.
Udviklingen skyldes naturligvis, at flyselskaberne prøver at spare penge og udnytte den kostbare plads i flyenes kabiner maksimalt. Jo flere passagerer pr. kvadratmeter – desto flere kroner i kassen.
Det er ikke kun i reklamer, tv-serier og Hollywood-film, at der findes rigtigt mange (for) store amerikanere. Det gør der også i virkeligheden.
Derfor kan det ikke undre, at kravet om større flysæder kommer fra USA. Faktisk fra højt plan, fordi diskussionen om sædepladser raser både blandt forbruger-organisationer og hos USA’s statslige flysikkerheds-organisation FAA – Federal Aviation Authority.
Formålet er at fastsætte et mindste-krav om sæderække afstand og minimums-størrelse for flysæder. Vedtages de, skal både alle flyselskaber overholde dem. Både dem, der flyver indenrigs i USA og dem, der flyver til og fra Amerika<
Højst sandsynligt vil trenden så også smitte til Europa, hvor EU’s pendant til FAA – EASA – får kravet præsenteret.
Lidt mindre sandsynligt er det, om bølgen også vil ramme Asien. Mennesker ovre i Fjernøsten er generelt fysisk mindre end europæere og amerikanere.
Flere forbruger-organisationer i USA har fundet sammen og hyret dygtige advokater til at presse deres krav igennem hos flyselskaber og myndigheder.
De kalder sig FlyersRights og kræver, at flysæder skal passe til mellem 90 og 92 procent af USA’s befolkning. Desuden skal pladsen mellem rækkerne gøres så stor, at en tilsvarende procent af de rejsende kan bevæge deres ben, så de ikke sidder med knæene op i ryggen på sædet foran.
Pressions-gruppen bruger både argumenter om sundhed og siddekomfort. Desuden mener FlyersRights, at bedre benplads vil øge sikkerheden ombord. Ikke mindst, hvis der skulle opstå en nødsituation.
Ifølge det amerikanske passager-medie The Points Guy har advokaterne indsendt en officiel begæring – petition til FAA myndighederne. Desuden har FlyersRights indkaldt til et juridisk moratorium om ”yderligere indskrænkning af sæde-størrelser.”
Initiativet fra FlyersRights kommer langt inde i den periode på tre måneder, som FAA har åbnet for kommentarer til sine egne nye forslag til indretning af kabinerne i passagerfly. Disse forslag dækker kun afstande mellem sæderækker og ikke flysæders størrelse….
(Indledningsfoto til artiklen: Gerrie van der Wall / Unsplash)
Skriv et svar