Ruslands flyselskaber har det i forvejen svært, fordi Vestens restriktioner forhindrer dem i at bruge passagerfly fra Boeing og Airbus.
Samtidig er russernes egne flyfabrikker ikke i stand til at producere egne modeller i tilstrækkelig grad – bl.a. fordi de mange vitale dele, som man kun kan købe i vestlige lande.
Nu har Ruslands største flyselskab – Aeroflot – fået et nyt problem. Vladimir Putins mobilisering af sine militære reserve-tropper truer nemlig med at tage halvdelen af Aeroflots mandlige personale.
Ifølge det russiske medie Kommersant har mindst fem flyselskaber fået besked om at sende folk til militær-tjeneste i Ukraine. Hos Aeroflot alene drejer det sig om mellem 50 og 80 procent af de mandlige medarbejdere.
Særligt eftertragtede skal piloterne være. De har nemlig typisk fået deres uddannelse i det russiske luftvåben, inden de skiftede over til civile jobs i flyselskaberne.
Andre grupper af ansatte er dog også hårdt ramt hos Aeroflot. Det er teknikere, it-folk, mekanikere og teknikere, skriver det russiske medie.
Uden dette fag-uddannede personale frygter de russiske flyselskaber, at de ikke kan opretholde deres daglige opgaver med at forbinde de forskellige dele af det store land med hinanden.
Ud over piloterne er it-folkene den største trussel for flyselskaberne. Mange af dem er nemlig allerede flygtet til udlandet eller vendt tilbage til deres egentlige arbejdsgivere i Vesten.
Det er et mega-stort problem, fordi russerne er i gang med at flytte over til egne booking-systemer, efter at Rusland er blevet udelukket fra de it-platforme, som de fleste andre lande benytter.
Selv manglen på nogle få centrale it-personer kan lamme computer-systemerne, der er uundværlige for flyselskaberne, skriver Kommersant.
Også Ruslands lufthavne er påvirket af Putins mobilisering. De skal allerede et par efter meddelelsen have afleveret hundreder af nøgle-medarbejdere, fordi de har en uddannelse fra militæret.
Flyselskaber og lufthavne forsøger nu i fællesskab at presse Kreml til at lave undtagelses-lister til deres ansatte. Præcis, som de russiske våbenfabrikker har fået lov til.
Åreladningen af den civile russiske luftfart er blot det seneste kendte eksempel på, hvad Kremls del-mobilisering betyder for Rusland.
I de seneste par dage har vi set masser af historier og tv-billeder med russiske mænd, der prøver at flygte til udlandet for at undgå at blive trukket ind i Ukraine krigen.
Ved grænse-overgangene til Finland står russiske biler i kilometer-lange køer, og priserne på flybilletter til de få lande, som Rusland stadig har ruteforbindelser med, er steget til astronomiske højder. Det drejer sig først og fremmest om Tyrkiet, Dubai og Georgien….
(Indledningsfoto til artiklen: Robert Aardenburg / Unsplash)
Skriv et svar