Med SF i spidsen vedtog Københavns Borgerrepræsentation torsdag, at alle krydstogtskibe i hovedstaden skal være forberedt for landstrøm hurtigst muligt.
Vedtagelsen kommer nærmest samtidig med, at forskere fra Aarhus Universitet har afsløret, at krydstogtskibene i København forurener mere end tilladt efter EU-reglerne.
De to begivenheder ryster dog ikke Cruise Copenhagens administrerende direktør Klaus Bondam, der bl.a. har en fortid som radikal borgmester i København.
Faktum er nemlig, at krydstogt-branchen selv er flere skridt foran for politikerne.
‘
Samarbejds-organisationen af krydstogt-havne i Østersøen – Cruise Baltic – har nemlig for længst vedtaget, at alle medlemmer skal have landstrøm. Denne beslutning støttes af de store krydstogt-rederier.
Flere af krydstogt-havnene i regionen har allerede installeret landstrøm, hvor krydstogtskibene bliver puttet i stikkontakten, mens de ligger i havn. Samtidig slukkes for skibenes forurenende olie-motorer.
Klaus Bondam forklarer, at København vil være klar med landstrøm på den nye krydstogt-kaj i Nordhavnen i 2025:
”Det er helt fint, at der nu kommer politisk fokus på krydstogter i København. Både på lokalt plan og på Christiansborg, som borgerrepræsentationen sender bolden videre til nu. Den ønskede udvikling er bare allerede i gang,” siger han.
Ifølge krydstogt-branchens internationale organisation Clia er omkring 40 procent af skibene i dag forberedt på landstrøm, og alle nybyggede er.
Om få år vil procenten være 60 procent eller endnu højere. Krydstogt-rederierne sidder altså ikke bare ned og gør ingenting.
Bondam er til gengæld mere kritisk over for konklusionerne i den nye rapport fra Aarhus Universitet om krydstogtskibenes forurening i Københavns Havn.
Trends & Travel beskrev dens indhold grundigt onsdag, og flere af de store tv-kanaler har også siden omtalt rapporten.
”Problemet er, at den aarhusianske rapport bygger på tal fra 2018. Siden dengang er der sket mange forbedringer i København. Langt de fleste krydstogtskibe ligger ikke længere dér, hvor forureningen blev målt for fem år siden,” forklarer Bondam.
Af de 282 krydstogtskibe, som anløber København i år, lægger kun 60 til ved Langelinie, hvor der er beboelser tæt ved kajen og skibene.
Alle de øvrige placeres ved den nye kaj yderst i Nordhavnen, hvor også anlæggene til landstrøm bliver etableret.
I øvrigt følger flere og flere havnebyer nu Københavns og Venedigs eksempel og flytte krydstogtskibene længere væk fra bycentrum.
SF fortæller, at partiet er inspireret af Amsterdam, hvor byrådet tidligere i sommer forslag om at bygge en krydstogt-havn adskillige kilometer ud af storbyen.
Senest kommer så i dag nyheden om, at Barcelona gør det samme fra den 22. oktober. Da vil en af Middelhavets største krydstogt-havne bandlyse de store skibe fra kajer tæt på bycentrum….
(Indledningsfoto til artiklen: Copenhagen Malmø Port)
Skriv et svar