Det tager lang tid, inden krydstogt rederierne kan udskifte eller ombygge deres nuværende skibe, så de bliver mere rene i udstødningen og undlader helt at sende CO₂ ud i atmosfæren.
Derfor vil i hvert fald ét af de store rederier tage en velkendt genvej for at blive det første, der kan kalde sig klima-neutral allerede fra 2020.
I stil med flere flyselskaber vil schweiziske MSC Cruises klima-kompensere for sine passagerer. Det vil sige, at rederiet betaler et beløb for hver solgt rejse, som går til klima-rigtige projekter verden over. Det kan f.eks. være plantning af træer i Afrika.
At vise sig ”grøn” er blevet et vigtigt element i krydstogt-branchens markedsføring i det seneste år. Både over for kunder, der bliver mere klima-bevidste i deres rejsevalg. Og over for politikere, myndigheder og miljø-organisationer, som stiller stærkere krav til skibenes forurening.
De fleste rederier har efterhånden indført programmer, der udrydder brugen af éngangs plastik til rørepinde osv. Nogle få har taget større skridt og vil f.eks. stoppe vandflasker i plastik ombord.
Flere rederier er også ved at bygge nye og mere miljø-rigtige krydstogtskibe, der sejler på flydende naturgas (LNG) og sættes til en stikkontakt, når de ligger til kajs.
Men kun et enkelt rederi har indtil videre taget det store åretag og får bygget hybride krydstogt-skibe, som kan sejle en del af tiden på el og batteri. Det er norske Hurtigruten, der også eksperimenterer med bio-diesel på nogle af sine fartøjer.
Vel vidende, at det vil tage mange år at komme så langt, vælger MSC Cruises at accelerere udviklingen ved at betale klima-kompensation.
På den måde bliver MSC – i hvert fald teoretisk – verdens første klima-neutrale krydstogt rederi allerede fra nytår. Det er en god ting at reklamere med.
MSC arbejder sammen med det internationale Blue Carbon Initiative, der modtager klima-kompensationen til sine mange grønne projekter.
De fokuserer primært på at genopbygge sarte kyst-miljøer med marsk, mangrover og søgræs, der bliver ødelagt i stor stil verden rundt i disse år.
MSC Cruises har vedtaget en ambitiøs klima-plan, der skal reducere rederiets CO₂ udledning med 40 procent frem til 2030.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=FRwYQ45Joos&feature=emb_logo
Allerede i 2024 vil MSC have nået 29 procent, når man sammenligner med CO₂ belastningen i 2008.
Siden 2017 har alle nye krydstogt skibe under MSC flag været udstyret med landstrøm, så diesel motorerne kan slukkes, når skibene ligger i havn.
Lige nu har MSC sin nye ”Europa” under bygning. Den bliver den første af fem nye krydstogtskibe med flydende naturgas som brændstof, som det schweiziske rederi får leveret mellem 2022 og 2027.
Med 17 skibe er MSC Cruises i øjeblikket verdens fjerde-største krydstogt-rederi. Kun Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line og Carnival Cruises er større….
(Indledningsfoto: Government of South Australia)
Skriv et svar