2021 skal være et genopbygnings-år, håber den internationale krydstogt industri. Den har ligget i havn stort set hele dette år og har virkelig brug for nogle optimistiske bølger.
Et par optimistiske takter kommer fra krydstogt industriens internationale organisation CLIA. Den fortæller bl.a, at to af tre krydstogt passagerer, der har været afsted tidligere, er villige til en ny sejlads næste år.
Desuden vil 58 procent af de mennesker, der aldrig har været på krydstogt før, overveje at gøre det første gang.
Med andre ord har Corona pandemien og skræk-historier om virus-udbrud på skibene, skræmt det store publikum fra at tage på kryds.
Det fremgår af CLIA’s netop udsendte “2021 State of the Cruise Industry Outlook”, ’ report. Den fortæller også, at 16 helt nye ocean-gående skibe venter på publikum i det nye år.
De vil bringe antallet af store krydstogt-skibe op på 270, hvor de fleste vil stå til søs fra marts og frem, når Corona pandemien forhåbentligt er på vej væk.
Alle større krydstogt-rederier har indført skrappe Corona regler på deres skibe inklusive virus-tests inden ombord-stigning, krav om masker, fysiske afstande på skibet, forbedret udluftning og medicinske faciliteter ombord.
Over 300 test-sejladser med de nye restriktioner er gennemført i perioden fra juli til midt i december. Rederierne mener, at de har procedurerne på plads.
Den nye års-rapport kommer også ind på andre investeringer, som CLIA’s medlemmer – det er alle større krydstogt-rederier i verden – har foretaget. De handler først og fremmest om klima, forurening og CO2.
Rederierne regner således med at reducere deres CO₂ udledning med 40 procent senest i 2030 – sammenlignet med status i 2008.
Halvdelen – 49 procent – af alle nye krydstogtskibe, der er under bygning, sejler på flydende naturgas (LNG).
Knap 70 procent af de nuværende krydstogtskibe er forsynet med rense-systemer i motor-udstødning. EGCS hedder teknologien.
58 procent af de kommende skibe er forberedt for landstrøm. Det vil sige, at de kan puttes i stikkontakten, når de er i havn. Tidligere osede krydstogtskibe, når de lå til kajs, fordi deres motorer aldrig blev slukket.
En tredjedel – 32 procent – af krydstogtskibene i drift kan allerede bruge landstrøm, der kaldes for SSE med et fagudtryk – Shore Side Electricity.
CLIA organisationen har regnet ud, at 1,16 millioner jobs verden over hentede deres lønninger fra krydstogt-industrien i 2019.
29,7 millioner passagerer tog på krydstogt i 2019. Over halvdelen kom fra USA.
Hver krydstogt-passager brugte i gennemsnit 385 dollars eller ca. 2.000 kroner i den havneby, hvor krydstogtet indledes. Efterfølgende lå forbruget på mindst 100 dollars pr. snude i hver havn, skibet besøgte undervejs….
(Indledningsfoto til artiklen: Stephanie Klepacki / Unsplash)
https://www.travelweek.ca/news/here-are-the-top-findings-from-clias-2021-industry-outlook-report/
Skriv et svar