De store krydstogt-rederier har fået vældig travlt med at give deres bidrag til at gøre vores klodes klima bedre.
Branchens image er ikke alt for godt, når det drejer sig om CO2 belastning, og initiativer til at fjerne rørepinde af plastik eller éngangs-kopper og glas til passagererne rækker ikke langt.
Derfor er nye skibsmotorer, som kan køre på flydende naturgas og land-strøm, hvor skibene sættes i stikkontakten, når de ligger i havn, ved at være højeste mode hos rederierne.
Den schweiziske krydstogt-gigant MSC Cruises, der har den tidligere Mærsk-mand Søren Toft som aller-øverste chef, vil nu sejle et skridt videre.
Som del af en ambitiøs investerings-plan på 6,5 milliarder euro – over 44 mia.danske kroner – vil MSC bl.a. bygge verdens første krydstogtskib, der drives med vind-energi.
Nu vil trofaste læsere sikkert opponere og sige, at man da kan sejle krydstogter på sejlskibe fra f.eks. Star Clippers.
Det er korrekt, men MSC vil bygge helt ny typer fartøjer, der i det ydre ligner almindelige krydstogt-skibe, men drives frem af en kombination af sejl og vind-turbiner.
Derudover vil MSC Cruises bygge en række LNG-baserede skibe i sin nye World Class, der har plads til 6.761 passagerer ad gangen. Det gør dem til de største krydstogt-fartøjer fra et europæisk rederi.
Det første af fire World Class krydstogtskib på over 205.000 tons skal stå færdigt i 2022. De øvrige tre leveres frem til 2027.
MSC arbejder tæt sammen med det franske værft Chantiers de l’Atlantique i Saint Lazaire. De to har nu underskrevet en kontrakt, der ikke kun omfatter LNG-baserede skibe, men også udvikling af helt nye motor- og drifts-teknologier til krydstogt-verdenen.
MSC bruger ikke de mange milliarder for at være flink og markedsføre sig mere grønt. Som andre krydstogt-rederier kan schweizerne mærke, at passagererne efterspørger mindre forurenende skibe.
I den senere tid er der desuden dukket flere online portaler op, der udelukkende formidler miljø-rigtige krydstogter. De omfatter bl.a. sørejser, hvor der betales en klima-kompensation pr. billet til grønne projekter rundt om i verden.
MSC Cruises forholder sig også til den såkaldte IMO-strategi for 2030 og 2050. Ifølge den forpligter skibsfarten sig til at reducere sin CO2 belastning med først 40 procent om 10 år og dernæst 70 procent om 30 år.
(Indledningsfoto til artiklen: Chantiers de l’Atlantique)
Skriv et svar