Krydstogter i Danmark har tidligere været et sommer-fænomen med et mindre antal skibe, der anløb København omkring jul og nytår.
Det ser ud til at ændre sig meget her i 2024.
For første gang ser København nemlig ud at få besøg af krydstogtskibe i samtlige 12 måneder af året.
Desuden ligger næsten halvdelen af skibenes besøg i den danske hovedstad uden for de tre sommer-måneder. Mere præcist 46 procent. Det er en trend, som København har kunnet mærke igennem flere år.
Samtidig sætter de øvrige danske krydstogt-havne uden for København igen i år en ny rekord i antal anløb af skibe.
Som situationen ser ud her ved nytår vil Danmarks andre havne få besøg af 236 krydstogtskibe med omkring 493.000 gæster ombord. Det er næsten 100.000 flere end i 2023.
København derimod, som er landets suverænt største krydstogthavn, vil til gengæld stå i stampe. Antallet af krydstogt-gæster ventes at ligge på samme niveau som sidste år. Med 770.000 sejlende turister.
Forklaringen er, at København fortsat er påvirket af den internationale boykot af Rusland:
Den betyder, at russiske Skt. Petersborg ikke længere er trækplaster for Østersø-cruises hos de store amerikanske krydstogt-rederier.
Derudover vil antallet af såkaldte turn-around-skibe være lavere i København end sidste år. Det er skibe, der både indleder og afslutter krydstogtet i den danske hovedstad.
Tallene kommer fra Klaus Bondam, der er direkte for krydstogter hos Københavns turist-organisation Wonderful Copenhagen.
Bondam, som mange måske husker som borgmester i København og formand for Dansk Cyklist Forbund, er samtidig chef for branche-samarbejderne CruiseCopenhagen og CruiseBaltic.
I CruiseCopenhagen deltager Skagen, Aarhus, Fredericia, Sønderborg, Nyborg, Hundested, Helsingør, Rønne og København. Anløb i Esbjerg og Aalborg tælles med i statistikkerne for 2024.
I tidligere interview med ”Trends & Travel” har Klaus Bondam udtalt, at han ikke tror på, at København kommer tilbage i vækst-sporet for krydstogter før i 2026.
Rigtig meget kommer an på, hvor længe krigen i Ukraine fortsætter, og Rusland bliver boykottet af de vestlige lande.
Cruise Baltic forsøger at gøre andre rejsemål i Østersø-regionen mere ”lækre” for især amerikanske krydstogt-turister – som alternativ til Skt. Petersborg.
Det gælder bl.a. den sydsvenske havneby Ystad, som er blevet verdensberømt via kriminalromanerne og tv-serierne om politimanden Kurt Wallander.
Den slags ny markedsføring tager imidlertid og kommer nok ikke til at slå igennem endnu her i 2024.
Disse forandringer kommer til gengæld Danmarks øvrige havne til gode. De får mange flere krydstogt-besøg og deres byer bliver mere kendte internationalt end tidligere.
Det ses bl.a. i de populære tyske tv-serier om krydstogt-skibe, der hver dag samler millioner af seere foran skærmen. Fredericia er en af de danske byer, som har haft besøg af de tyske tv-krydstogt-skibe.
En anden vigtig trend i krydstogt-verdenen internationalt er, at stadig flere havne får landstrøms-anlæg.
De betyder i praksis, at krydstogtskibene kan slukke for deres osende diesel-motor, mens de ligger til kajs. I stedet henter de deres energi fra en stikkontakt på kajen.
I 2023 var Aarhus den første danske havneby, der tog et landstrøms-anlæg til krydstogtskibe i brug. Om et år – ved sæsonstart 2025 – følger København trop.
Indtil videre er kun omkring 350 af krydstogtskibene forberedt for landstrøm. I alt findes godt 450 ocean-gående skibe plus et meget større antal mindre fartøjer.
Til gengæld er 88 procent af alle nybyggede krydstogtskibe i Europa klar til at benytte landstrøm, fortæller CruiseCopenhagen.
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Rasmussen / CruiseCopenhagen)
Skriv et svar