I rekordåret 2018 lagde 345 krydstogtskibe til i Københavns Havn. De fleste af dem kom om sommeren, og i alt udledte de 291 tons NOx-gasser.
Selvom det betyder masser af glade turister og øget omsætning i hovedstadens butikker, er det noget skidt for de mennesker, der bor tæt på kajpladserne. Risikoen for, at de bliver syge, stiger nemlig, når de indånder gasserne fra skibene.
Hvis vi mennesker eksempelvis får for meget NO₂, kan det give skader i lungerne, føre til kronisk astma, luftvejsinfektioner og i de allerværste tilfælde for tidlig død.
Nye tal fra Aarhus Universitet viser, at krydstogtskibene i København faktisk overtræder de grænseværdier for luftkvalitet, der er vedtaget i EU.
Ikke de årlige grænseværdier, men grænsen for spidsværdier for NO₂, hvilket betyder, at de overskrider grænsen i kortere perioder.
Krydstogtskibe overstiger grænseværdier
Det er ikke farligt at gå en tur langs kajkanten, hvor et krydstogtskib ligger. Men for dem, der bor oppe i højden, betyder det noget. Det er nemlig først 25 meter oppe, grænseværdierne bliver overskredet.
Det fortæller Anne Sofie Lansø, der er seniorforsker ved Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet.
”Vores nye studie viser, at forureningen fra krydstogtskibene i korte perioder overstiger de fastsatte grænseværdier. Det kan være skadeligt for de beboere, der bor tæt ved. Det gælder især folk, der bor tæt på Langelinie, hvor halvdelen krydstogtskibene lægger til,” fortæller hun.
Anne Sofie Lansøs studie er det første til at sammenligne praktiske målinger i en dansk havn med beregninger fra en computermodel for luftkvalitet.
Sammen med et par kolleger har hun haft adgang til tidligere udførte målinger på taget af en bygning ved Langeliniekajen. Her havde man i en længere periode målt koncentrationen af NOx-gasser.
”Vi har brugt målingerne til at undersøge, hvor præcis vores luftkvalitetsmodel er – og det ser ud til, at modellen er ret præcis. Der var kun få afvigelser mellem målingerne og modellen,” siger forskeren.
Luftkvalitetsmodellen har tidligere været brugt til at lave teoretiske beregninger af, hvor stor udledningen er i Københavns havn, og hvordan luftkvaliteten påvirkes.
Flere af Anne Sofie Lansøs kolleger har i både 2019 og 2021 leveret rapporter til Miljøministeriet med beregninger for udledningen. Nu ved de altså, at tallene i rapporterne holder vand.
Mest forurening højt oppe
Skorstene på krydstogtskibene sidder højt oppe. Det betyder, at forureningen stiger, når man bevæger sig op i højden.
Når et krydstogtskib ligger ved Langelinie, og man står nede på kajen, er risikoen f.eks. 31 procent højere, end hvis der ikke lå et skib.
Bevæger man sig derimod op i 50 meters højde er luften 86 procent mere forurenet end koncentrationen i byens baggrund.
Ved Langelinie er det heldigvis de færreste, der bor så højt. Langt de fleste boliger i nærheden er fire-fem etager.
Ifølge Anne Sofie Lansø er risikoen større i Nordhavnen, hvor de store krydstogtskibe lægger til. I dette nye boligkvarter i København bliver der nemlig bygget højere i nogle tilfæde.
Men i Nordhavnen, hvor de store krydstogtskibe ligger, bliver der i nogle tilfælde bygget højere, fortæller Anne Sofie Lansø.
Skibe overholder ikke grænser
I 2021 kom FN-organisationen WHO med nye retningslinjer for, hvor grænsen for luftkvaliteten bør ligge af hensyn til vores helbred. Retningslinjerne er markant strammere end dem, vi har i EU i dag.
Havde Danmark fulgt WHO’s årlige grænseværdier for NO2-udledning, ville grænsen på grund af krydstogtskibene ikke være overskredet i Københavns havneområder.
Ifølge beregninger fra Aarhus Universitet var forurening fra krydstogtskibe i Aarhus og København i 2019 skyld i 2.500 sygedage. Desuden skal tre menneske være døde tidligere.
I København er antallet af krydstogtskibe vokset kraftigt i de seneste årti. Alene fra 2015 til 2019 steg udledningen af NOx-gasser fra krydstogt-trafikken med 26 procent og forureningen med fine luftpartikler med 62 procent.
Efter en periode med mindre trafik på grund af Corona og de tilhørende rejse-restriktioner, tyder det nu på, at forureningen stiger igen.
Det betyder, at Langelinie, Orientkaj og Oceankaj, hvor krydstogtskibene lægger til, er lige så forurenede som Københavns travleste vej, når skibene er på besøg. Det forklarer.
”Når skibene ligger der, er luftforureningen højere end på H.C. Andersens Boulevard, som er den mest trafikerede gade i København. Forskellen er bare, at forureningen ved den travle vej er mere eller mindre konstant, mens den varierer på kajpladserne,” forklarer Anne Sofie Lansø.
Landstrøm er løsningen
I modsætning til en bil eller bus slukker krydstogtskibe ikke for motoren, når de holder stille.
De mange kabiner, restauranter, butikker, barer og svømmefaciliteter på skibet kræver strøm – og den strøm er motorerne nødt til at generere.
Derfor står skibene og pumper røg ud, selv når de ligger stille i havnen.
Den eneste løsning på denne situation er at indføre landstrøm. Det er, når skibe så at sige sættes i stikkontakten, mens de ligger til kajs. Samtidig slukker de deres motorer.
Problemet er blot, at kun 25 til 30 procent af krydstogtskibene på verdenshavene er bygget til at bruge landstrøm.
Københavns Havn er klar over problemet og håber, at situationen vil ældre sig i de kommende år.
Fra 2025 vil havnen således installere landstrøm på de kajpladser, hvor krydstogtskibene bliver placeret. Til den tid forventer havnen, at lidt over halvdelen af skibene, vil kunne sættes i stikkontakten.
Politisk pres for mere landstrøm
Borgerrepræsentationen i København skal i morgen tage stilling til, om alle krydstogtskibe, der besøger hovedstaden, skal tvinges til at bruge landstrøm.
Det er SF, som har stillet forslag om et principielt krav om tilslutning til landstrøm for alle krydstogtskibe i København, så snart der er er lovhjemmel for det.
SF oplyser, at partiet er inspireret af Amsterdams beslutning fra juli måned om at flytte krydstogtskibe ud fra bycentrum.
SF vil samtidig have etableret et samarbejde mellem havnebyerne i Østersø-regionen om fælles tilgang til bæredygtig krydstogt-turisme.
Afstemningen foregår torsdag aften, og der tegner sig et flertal med partierne SF, C og Ø….
(Indledningsfoto til artiklen: Ty Strange / Wonderful Copenhagen)
Skriv et svar