Oktober var en rigtig trist måned for Danmarks største lufthavn. For efter en lille fremgang i sensommeren faldt passagertallet nemlig igen i Københavns Lufthavn (CPH).
85,5 procent færre passagerer end normalt måtte lufthavnen se i den forløbne måned. 394.270 for at være præcis. Til sammenligning fløj over 2,7 millioner til og fra København i oktober sidste år.
Turisterne er nærmest helt væk. De mennesker, der stadig tager flyet her i Corona tiderne, er enten forretningsfolk eller rejsende, der skal på familie-besøg. Forretnings-publikummet udgør ca. en tredjedel af alle passagerer i Københavns Lufthavn i denne tid.
Man kan også se nedgangen i den store lufthavn på en anden måde:
På en normal dag i 2019 havde CPH knap 800 ankomster og afgange. I dag er der kun 150 – antallet falder.
På en almindelig dag sidste år var flyene 70 til 75 procent fyldt med passagerer. Nu sælges typisk kun 30 procent af sæderne.
For at klare sig i krisen og i en tid med meget lave indtægter har Københavns Lufthavn skåret voldsomt ned og må hver måned låne et større to-cifret million beløb.
Heldigvis har lufthavnen en sund økonomi og har med opbakning fra sine ejere styrket sin likviditet. Ejerne er den danske stat, ATP og den canadiske pensionsfond OTTP.
Krisen ser ikke ud til at forsvinde lige med det samme, og lufthavnenes internationale branche-organisation ACI vurderer, at op mod 200 lufthavne i Europa risikerer at gå konkurs inden jul.
Tilsvarende siger flyselskabernes brancheorganisation, IATA, at fly-industrien globalt vil miste 528 milliarder kroner i 2020.
Det eneste, der på længere sigt kan vende den udvikling, er en vaccine mod Corona, siger Københavns Lufthavns kommercielle direktør Peter Krogsgaard.
Han mener, at der på den mellemlange bane er brug for et fælles-europæisk Corona-pas, så man kan rejse sikkert uden at smitte.
“Krisen i hele branchen er dyb. Flere end 6.000 ansatte i over 700 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn har mistet deres arbejde. Senest har Storbritannien skærpet rejse-restriktionerne og lukket for al flyvning til og fra Danmark. Samtidig har Norwegian måttet lukke ned i Danmark og resten Europa og sende 1.600 medarbejdere hjem,” tilføjer Peter Krogsgaard.
At verden er alt andet end normal for tiden, kan man også se på flyruterne i Københavns Lufthavn. Normalt er London den klart mest populære rute.
I oktober rutsjede den britiske hovedstad ned på en fjerdeplads i lufthavnens Top-10 – efter bl.a. Aalborg. Her i november glider London nok helt ud af hitlisten efter det fuldstændige stop for flyvninger mellem England og Danmark som følge af Corona smitten i mink.
Her er den seneste Top-10 liste over destinationer til og fra CPH:
- Aalborg – 36.346 passagerer
- Stockholm – 24.664
- Amsterdam – 22.956
- London – 17.048
- Istanbul . 14.936
- Oslo – 13.683
- Paris – 12.499
- Færøerne – 11,802
- Rønne – 11.575
- Frankfurt 11.477
Indledningsfoto til artiklen: SAS)
|
|
Skriv et svar