Det er ikke sjovt at være aktionær i europæiske flyselskaber for tiden. For selvom antallet af passagerer bare stiger og stiger, falder overskuddet hos de fleste transportører.
Blandt Europas større flyselskaber er det faktisk kun ungarske Wizz Air og den spansk-engelske IAG gruppe, som kunne levere sorte tal på bundlinien i årets første kvartal.
Alle andre inklusive SAS, Lufthansa, Ryanair, easyJet og Air France / KLM måtte præsentere mere eller mindre underskud i regnskabet for januar, februar og marts.
Underskuddene kommer ikke som den store overraskelse. Ifølge luftfarts-organisationen
er første kvartal traditionelt årets dårligste. Ikke desto mindre er flyselskabernes præstationer usædvanligt dårlige her I 2019.
Den største fremgang kan Wizz Air prale med. Øst-europas største lavpris selskab demonstrerer, at man sagtens kan tjene mange penge på at sælge meget billige billetter.
Den disciplin har Ryanair ellers været verdensmester i gennem adskillige år. Lige nu kæmper Ryanair med at komme på ret køl igen efter sidste års mange strejker.
Ryanair er hårdt ramt af priskrige på billetter, højere brændstof-priser og af start-forbuddet mod Boeings 737 MAX fly.
De irske lavpris-specialister har bestilt 135 maskiner af den skandale-ombruste maskine, og de første skulle have været leveret her til den travle sommer-sæson.
Startforbuddet mod 737 MAX bruges også som begrundelse for underskuddet hos flere andre flyselskab som f.eks. Norwegian, der ejer 18 eksemplarer af flyet.
Andre forklaringer er ugunstige valuta-kurser, priserne på flybenzin og den datomæssige placering af påsken i år.
IAG – International Airlines Group – omfatter flyselskaberne British Airways, Iberia, Aer Lingus og Vueling. Desuden ligger lavpris-selskabet Level i gruppen.
Level har lige haft en uheldig optræden i Danmark. Så sent som i slutningen af marts åbnede Level sin første danske rute mellem København og Wien.
Den lukkes allerede i midten af juni som følge af for stor konkurrence på strækningen mellem den danske og den østrigske hovedstad. Ud over Level serviceres denne rute af Austrian Airlines og Ryanairs datterselskab Lauda.
Mens IAG har fået sit overskud skåret drastisk ned i sammenligning med første kvartal i 2018, går det helt anderledes fremad for Wizz Air.
I det netop afsluttede regnskabsår kom ungarerne med et overskud på 2,2 milliarder kroner på en omsætning på 17,3 mia. kroner. Og det er blot et skridt på vejen.
Wizz Air har store ambitioner om at kopiere sin succes fra Østeuropa og Balkan til Vesteuropa. Her står Wizz allerede stærkt i bl.a. Wiens lufthavn og i London Luton.
Wizz tjener en meget stor del af sine penge på at sælge ekstra-services til sine passagerer. 40 pct. af omsætningen kommer således fra afgifter for bagage, sædevalg og forplejning ombord.
Wizz Airs utrolige himmelflugt fortsatte i maj. Her gik flyselskabets passagertal frem med 22,4 pct. sammenlignet med samme måned for et år siden. I maj fløj 3.470.889 rejsende billigt i de hvidt, pink og lilla-farvede maskiner.
Hvor Ryanair er en 100 pct. Boeing kunde, satser Wizz Air udelukkende på Airbusser. Flyselskabet har bestilt 253 nye Airbus A320 og A321 fly….
Skriv et svar