Når man passerer Langelinie i København, vil man ofte se krydstogtskibe fra det tyske rederi Aida.
Deres ”Mein Schiff” fartøjer er knap så store som giganterne, der lægger til længere ud i Nordhavnen. Til gengæld er de meget farverige på skroget, som er pyntet med en smilende søslange.
Fænomenet med at hælde flere farver på de ellers meget hvide ”underdele” af krydstogtskibene griber efterhånden om sig. Det gør bl.a. det store amerikanske rederi Norwegian Cruise Line med sine fartøjer.
Det seneste eksempel er ”Norwegian Encore” , der bliver pyntet af den internationalt kendte kunstmaler Eduardo Arranz-Bravo.
Han er født i 1941 og nævnes ofte i samme åndedrag som andre, mere kendte kunstnere fra Katalonien som f.eks. Gaudi, Dalí, Picasso eller Miró.
Dermed kan man vel påstå, at det er ægte kunst, som det nye ”Norwegian Encore” bliver udsmykket med ”udendørs”. Skibet er under bygning på det tyske Meyer Werft og skal efter planen stå til søs i november næste år.
I Arranz-Bravos bemaling har skibets skrog fået en labyrint af farver i moderne abstrakt stil. Ifølge kunstneren er han inspireret af sit liv ved havet i Barcelona. De mange kulører skal samtidig give et billede af det pulserende liv, man oplever i hans hjemby og ombord på et stort krydstogtskib.
”Norwegian Encore” er det fjerde og seneste skib i Breakaway-Plus klassen. Det er på 167.800 brutto tons og har plads til 4.000 gæster.
Europæere og danskere vil ikke umiddelbart komme til at opleve det nye krydstogtskib med Eduardo Arranz-Bravos abstrakte kunst på siderne. Medmindre da, at de bestiller et krydstogt i Karibien hos Norwegian Cruise Line,
Når ”Norwegian Encore” er indviet om godt et år, vil det have base i Miami og herfra sejle syv-dages krydstogter mellem øerne i det østlige Karibien.
Andre skibe fra Norwegian er til gengæld hyppige gæster i København. Her i sommer var det ”Norwegian Breakway”, der er en smule mindre end det nye ”Encore”.
”Breakway” har plads til 4.000 passagerer og 1.650 besætnings-medlemmer. Med udgangspunkt i København sejlede det store skib ni-dages krydstogter i Østersøen og Baltikum.
Halvdelen af passagererne i København kommer fra USA, men der er også mange gæster fra Canada, Brasilien og Kina.
Danskerne selv tager typisk længere væk for at komme på krydstogt. Til Middelhavet eller til Karibien.
Europa er i øvrigt blevet et mere og mere vigtigt marked for Norwegian Cruise Line. I år havde rederiet stationeret fem krydstogtskibe i vores del af verden. Fra sommersæsonen 2019 vil det være seks….
Skriv et svar