Mange rejsende har allerede stiftet bekendtskab med kunstig intelligens (AI), når de skulle afsted med især fly.
I forbindelse med kundeservice har adskillige flyselskaber placeret såkaldte chatbots, der i en online eller telefonisk dialog forsøger at løse i hvert fald de mest almindelige forespørgsler.
I de næste år vil AI imidlertid trænge langt mere ind i rejsebranchen, og passagererne har tilsyneladende allerede forberedt sig på den kunstige intelligens’ komme.
I hvert fald regner mange rejsende med, at de vil benytte AI i deres booking af overnatninger og internationale rejse-forberedelser.
Det viser i hvert fald en ny rundspørge, som det store multi-nationale it-selskab Amadeus har foretaget. Amadeus leverer software-løsninger til flyselskaber, rejsebureauer, hoteller osv.
I analysen blev rejsende spurgt om, hvilke dele af deres tur de godt ville overlade til kunstig intelligens at ordne om måske 10 år.
Måske lidt overraskende er flertallet af rejsende helt med på at benytte AI til de fleste opgaver i forbindelse med planlægning af deres trips.
Over 70 procent er villige til at lade kunstig intelligens sørge for alt fra måltider over møde-planlægning til hotel-bestilling, rejseforsikring og vurdering af rejsens bæredygtighed….
(Indledningsfoto til artiklen: Andy Kelly / Unsplash)
Skriv et svar