Lige nu går det helt ad H… til for Hong Kongs store flyselskab Cathay Pacific. Som alle andre selskaber, der satser på internationale og lange ruter, er Cathay ekstra hårdt ramt af rejse-restriktioner.
Det betyder heldigvis ikke, at Cathay har gravet sig helt ned i et dybt hul. Flyselskabet, der gang på gang placeres som et af verdens bedste i service og komfort, planlægger fortsat på en fremtid efter Corona.
Cathay er således gået i samarbejde med det fransk-belgiske design bureau Yellow Window om at skabe fremtidens First Class kabine på de lange inter-kontinentale ruter.
Den nye First Class skal indbygges i de 21 Boeing 777-9 fly, som Cathay Pacific vil sætte i tjeneste fra 2025. Så der er lidt til at spare op til billetten.
De første billeder af Cathays planer må skabe panderynker hos Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines og Etihad, der alle er kendt for deres avancerede og komfortable første klasser.
Bliver First Class, som Cathay præsenterer, kan vi se frem til en helt ny standard for at flyve i luksus. Pladsen til hver passager bliver fyrstelig, selvom den rejsende har mulighed til at trække sig tilbage i sin helt egen ”hule”.
Cathay vil give adgang til, at hver passager-kabine kan forvandles fra en lounge til en dagligstue, et rummeligt kontor, en spisestue eller til et soveværelse, hvor man kan ligge helt udstrakt.
Hele ombygningen kan ske på få sekunder ved hjælp af elektriske motorer, en smartphone app og en sindrig indretning af hvert passager-afsnit med foldesæder, opklappelige paneler osv.
Hver Cathay Pacific gæst i First Class får naturligvis sin egen store touch screen til tv og data. Der er forsænkede drinks-holdere, trådløs smartphone oplader og en personlig LED belysning, som kan indstilles i farver, lysstyrke osv.
De talentfulde designere fra Yellow Windows har kontorer i Paris, Antwerpen og Tokyo. De har arbejdet med projekter i alle mulige brancher og sammenhænge. Cathay ser dog ud til at være den første store opgave for et flyselskab.
Designerne har arbejdet med to forskellige scenarier, hvor den ene er en personlig suite til hver passager. På den måde kan konceptet minde om First Class hos Etihad fra Dubai eller Singapore Airlines..
Cathay Pacific har desværre ikke nogen direkte ruteør til og fra Danmark. I en kort periode fløj Cathay mellem København og Hong Kong, men trak sig, da SAS gik ind på samme rute….
(Indledningsfoto til artiklen: Cathay Pacific)
Skriv et svar