Den legendariske Formel-1 stjerne Niki Lauda har oplevet et og andet i sit liv. Det seneste, at hans flyselskab er blevet købt af Ryanair og nu skifter navn til det mundrette ”Lauda”. Væk er efternavnet ”motion.”
Mange husker måske østrigerens uhyggelige uheld i 1976 på Nürburgring, hvor hans Ferrari racervogn brød ud i flammer og vansirede køreren for livet. Siden da er Niki Laudas kendemærke en kasket på hovedet, hvor alt hår og det meste af de ydre ører er brændt bort.
Da Lauda krøb ude af sygesengen, droppede han livet så Formel-1 kører og stiftede i stedet sit eget flyselskab. I sin fritid ved siden af racerbanerne havde Lauda nemlig uddannet sig som pilot med ret til at sidde i cockpittet på bl.a. store Boeing passagerfly.
Også dét eventyr gik galt. I maj 1991 forulykkede Lauda Air NG004 over Asien med 223 mennesker ombord. Den ene motor på Boeing 767-300 flyet, der var på vej fra Bangkok til Wien, slog pludselig bak – og den store maskine styrtede ned.
Niki Lauda kom sig aldrig over chocket. Han forsøgte først at videreføre Lauda Air ved at skifte navn til flyNIKI, men solgte det siden til Air Berlin.
Den tyske lavpris-gigant gik konkurs for et år siden, og ud af boet fik Lauda lov til at købe sit gamle selskab igen. Inklusive et antal Airbus A320, som der dog siden har været store diskussioner med Lufthansa om ejerskabet af.
Anyway – NIKI genopstod som Laudamotion, der gik i drift lige efter nytår som transportør af solglade tyskere, østrigere og schweizere på vej til og fra Mallorca, Grækenland og andre populære feriemål ved Middelhavet.
I marts kom så næste overraskelse, da Ryanair købte 25 pct. af Niki Laudas nye/gamle flyselskab. Samtidig meddelte Ryanair, at man ville overtage 75 pct. af aktierne – og på sigt hele selskabet.
For nylig gav EU grønt lys for overtagelsen, og den blev officielt gennemført i tirsdags. Det endelige køb bliver fejret ved at introducere en helt ny bemaling. Nu står Lauda navnet i store røde bogstaver. Motion navnet vises kun i små bogstaver som en del af flyselskabets internet-adresse.
Ryanair fortæller, at Lauda er kommet rigtig godt i gang. Her i sommer var 90 pct. af sæderne solgt. Takket være Ryanairs store muskler fordobler Lauda næste år sin flåde af fly fra ni til 18, så der kan transporteres fem millioner passagerer i 2019.
Lauda udvikler sig så til et ”rigtigt” ruteselskab, der skal konkurrere på lave priser mellem en række europæiske storbyer. En af ruterne går mellem København og Wien. Den åbner allerede til oktober, så fremover vil de hvide Airbus A320 med det store Lauda navn i rødt blive et velkendt syn på Amagers start- og landingsbaner.
Niki Lauda selv er for længst vendt tilbage til racersporten. Ikke som racerbil pilot, men som højt anset kommentator i tysk tv og som bestyrelses-formand for Mercedes’ succesrige Formel-1 division.
Men måske den efterhånden 69-årige iværksætter har brug for mere ro. Ikke kun finansielt, hvor Ryanairs penge nok varmer på bankkontoen. Men også sundheds-mæssigt.
For nogle uger siden måtte Niki Lauda have transplanteret en ny lunge. Den gamle kunne ikke længere som følge af de røgskader, den var udsat for ved Formel-1 ulykken for 42 år siden….
Skriv et svar