Niki Lauda er en national-helt i Østrig, men nu bliver hans gode navn smadret af Ryanair – mener i hvert fald mange østrigere.
Lauda var verdensmester tre gange i Formel-1, inden han næsten brændte ihjel ved en ulykke. Han kom op igen uden ører og hår på hovedet, tog pilot-licens og grundlagde sit eget flyselskab.
Det solgte han så til Air Berlin, købte det tilbage og solgte Lauda en gang til – denne gang til Europas største lavpris-selskab. Samtidig var Niki Lauda med til at bygge Mercedes’ Formel-1 stald op til at være verdens stærkeste.
Niki Lauda, der døde den 20. maj 2019, må rotere i sin grav, når han opdager, hvad der nu er sket med flyselskabet Lauda.
I weekenden besluttede Ryanair nemlig at lukke Lauda. I hvert fald i den østrigske hovedstad Wien, hvor racer-legenden selv var født.
Her var det meningen, at Lauda skulle vokse sig til at blive det største flyselskab i Østrig. Større end Austrian, der ejes af Lufthansa. Og større end det ungarske lavpris-selskab Wizz Air, der har erobret enorme markedsandele i Wiens lufthavn.
Lauda’s ejere – Ryanair – har imidlertid ikke kunnet enes med selskabets piloter og deres fagforening om en løn-nedgang på 15 procent som følge af Corona krisen.
Resultatet er, at Lauda nu siger farvel og tak til sin hjemmebane den 29. maj. Omkring 300 arbejdspladser forsvinder dermed i Wien.
Helt forsvinder Lauda navnet dog ikke. Ryanair vil stadig bruge Lauda i de tyske lufthavne Düsseldorf og Stuttgart samt i Palma de Mallorca. Her flyver piloter og kabine-personale på en anden overenskomst end i Østrig.
Ryanair overtager formentlig de ruter, som Lauda har håndteret til og fra Wien – blandt dem også den fra København. Det sker enten med Ryanairs egne Boeing 737’ere eller fly fra Ryanairs to andre datterselskaber – Buzz i Polen eller Malta Air….
(Indledningsfoto til artiklen: Dusan Smetana / Pixabay)
Skriv et svar