Man behøver ikke at klikke mange gange på Google, før hele ens pc-skærm eller displayet på mobilen er helt fyldt med tilbud på billige flybilletter.
Det ser jo også besnærende ud, at man kan købe en billet fra København til London for 50 kroner tur/retur, eller man kan krydse Atlanten for omkring en tusse.
Inden de er kommet ombord på det billige passagerfly, vil mange opdage, at prisen er steget ganske betragteligt i forhold til den først annoncerede.
30 til 50 pct. oveni er bestemt ikke usædvanligt. Forklaringen er ekstra omkostninger til bagage, valg af sæde, betaling med kreditkort eller bestilling af mad og drikkelse ombord. I nogle tilfælde kan de ekstra udgifter være dyrere end selve flybilletten.
Den påstand bliver nu bekræftet af Tysklands store bilist-organisation ADAC. Foreningen, der er den tyske pendant til danske FDM, har sammenlignet priserne hos 12 lavpris-flyselskaber.
De fleste af dem er også kendt på det danske marked, og for dem alle gælder, at de flyver til populære rejse-destinationer som England, Italien, Spanien, Grækenland, Frankrig og Tyrkiet.
Ifølge ADAC’s nye analyse svinger priserne meget fra flyselskab til flyselskab, alt efter hvilke parametre man måler dem på.
Generelt er dog, at man meget sjældent kan regne med, at den pris, man så ved første øjekast, ender med at være den endelige.
ADAC anbefaler, at man booker sine flybilletter så tidligt som muligt. Jo tættere på afgangs-datoen, man kommer – desto mere stiger priserne.
Desuden kan det betale sig at se bort fra den laveste pris. Gå i stedet efter den næst-laveste. Den kan ofte vise sig at være den billigste, når alle ekstra-omkostningerne tages med.
Pris-analytikerne fra den store bilist organisationen foreslår også, at man booker den bagage online hjemmefra, som skal tjekkes ind – altså ikke kan gå som hånd-bagage. Gør man det først i lufthavnen, bliver det meget dyrere.
Ifølge ADAC er sæde-reservering en historie i sig selv:
Priserne hos de 12 testede flyselskaber svingede fra fire euro hos Vueling, Ryanair og Lauda til 13 euro hos Condor, der er søsterselskab hos det fra Spies kendte Thomas Cook Airlines.
Dertil kommer, at passagerer bør holde nøje øje med forskelle i sædepris, alt efter hvor i flyet man gerne vil sidde.
I den forbindelse skal man huske altid at overholde de varierende bestemmelser for, hvor store og tunge tasker man må tage med i kabinen. Ellers kan det hurtigt blive dyrt.
Men omvendt: Rejser man kun med lille håndbagage, kan klare sig uden mad og drikkelse på flyveturen – og er man ligeglad med, hvor man kommer til at sidde i flyet – ja så kan man komme afsted meget billigt og uden ekstra omkostninger….
Skriv et svar