Europas flyselskaber er under pres fra klima-aktivister og stadig mere grønt tænkende regeringer, der vil have luftfarten til at forurene mindre.
Det skal først og fremmest foregå ved at lægge skat på fly-brændstof. Desuden skal flyselskaberne tvinges til at købe nye passagerfly, der har mere brændstof-økonomiske jetmotorer.
Og så skal produktionen af biobrændstof fremmes, som f.eks. kan udvindes af affald fra husholdninger, landbruget og fødevare-industrien.
Flyselskaberne selv måler deres CO2 belastning af omverdenen på en noget anden måde: For dem er det vigtigt at fylde flyene op med så mange passagerer som muligt.
På den måde kan CO2 aftrykket pr. passager sættes ned. Den slags pynter svært på de statistikker, der præsenteres for politikere, publikum og miljø-organisationer.
Ryanair går nu forrest i disse bestræbelser. Europas største lavpris-selskab er nemlig bedst af alle til at fylde sine fly op med rejsende. 96 pct. af Ryanairs sæder var udsolgt i maj – den såkaldte ”load factor”.
På den måde kan Ryanair få CO2 belastninge pr. passager til at være den laveste blandt flyselskaberne i Europa. Også, selvom irerne ikke nødvendigvis har de mest brændstof-besparende passagerfly.
Ryanairs CO2 aftryk pr. passager var i maj på 67 gram pr. fløjet kilometer. Det er betydeligt lavere end gennemsnittet for rutefly i vores del af verden.
Ryanair har et mål om at reducere belastningen til under 60 gram frem til 2030. Om det lykkes, vil flyselskabet fremover vise ved at offentliggøre CO2 udledningen hver eneste måned.
Så vovemodig har ingen europæiske flyselskaber været før. Spændende at se, om Ryanair så danner skole. Konkurrenter som f.eks. SAS og Norwegian, der begge slår meget på klima og brændstof-forbrug kunne blive udfordret af de ofte kontroversielt agerende irere.
I de seneste ti år er Ryanairs CO2 aftryk faldet fra 82 gram pr. passager pr. kilometer til nu 67 gram. Det er en reducering på 18 pct.
Til sammenligning ligger store europæiske flyselskaber som Lufthansa, Britisjh Airways og Air France / KLM på over 120 gram – fortæller Ryanair.
Ryanair har i øjeblikket 450 Boeing 737-800 maskiner i drift, som er gennemsnitligt seks år gamle. De skal løbende afløses af Boeings nyere 737 MAX maskiner, som i øjeblikket har start-forbud. De skal i teorien bruge 16 pct. mindre brændstof end de fly, den afløser.
Formedelst en investering på 20 milliarder US dollars har Ryanair bestilt 210 eksemplarer af Boeings fire 737 MAX modeller….
Skriv et svar