De fleste ”klassiske” flyselskaber er glade, hvis de månedlige passagertal ikke falder i forhold til sidste år.
Tiderne, hvor kunderne myldrede ind, er overstået – og det er ikke blevet bedre, efter at Greta Thunberg og hendes tilhængere i Friday for Future bevægelsen har skræmt mange mennesker fra at flyve på grund af CO₂ belastningen.
SAS er sjovt nok ikke et af de flyselskaber, som har mærket meget til en Thunberg effekt. Sverige er ellers hjemmebane for verdens mest kendte klima-aktivist.
Europas store lavpris selskaber ser også ud til at være immune over for opfordringer til at flytte fra fly til tog. Lave billetpriser har stadig større tiltrækningskraft end CO₂ aftryk.
Østeuropas lavpris-gigant Wizz Air fortsatte således sin utrolige vækst-kurve i den netop overståede november måned.
Wizz transporterede næsten tre millioner passagerer i den forløbne måned. Det er hele 24 procent flere end i november sidste år.
Den ungarske lavpris specialist, der er ved at udskifte alle sine fly til de nyeste Airbus A320neo og A321LR maskiner, solgte 93 procent af alle sine sæder i november.
Wizz Airs store konkurrent Ryanair kan ikke prale med helt samme fremgang. Til gengæld har Ryanair gruppen langt flere passagerer. Nemlig 11 millioner i november. Det er seks procent flere end i samme måned for et år siden.
Den helt store vækst-motor hos Ryanair var det østrigske datterselskab Lauda. Det fløj med 500.000 gæster i november, hvilket er en vækst på imponerende 67 procent!
Ryanair er fortsat europa-mester i at fylde sine passagerfly. I november var 96 procent af alle sæder solgt….
Helt modsat hos Norwegian. Her har man stopper tidligere tiders vokseværk for i stedet at tjene penge på de rejser, man sælger.
I november var det således otte måned i træk, at Norwegians indtægter pr. solgt sæde steg. Faktisk med hele 18 procent. Samtidig skar Norwegian ned i antallet af afgange, så hvert fly blev mere fyldt end før. Nordmændene sælger nu 83 procent af sine sæder, hvilket er 4,2 procent bedre end i november for et år siden.
Norwegian oplyser, at det i den forløbne måned er lykkes at reducere CO2 udledningen fra sine fly til 73 gram pr. fløjet passager-kilometer. Det er seks procent lavere end for et år siden.
Ret imponerede, al den stund Norwegian stadig har 18 lavt forurenende Boeing 737 MAX fly stående på jorden på grund af det globale startforbud. Norwegian har i stedet måttet leje ældre flytyper, hvis motorer typisk griser mere end de nye.
Knap 2,3 millioner passagerer fløj med Norwegian i november. Det er ca. 600.000 færre end i samme måned i fjor…
(Indledningsfoto til artiklen: Marvin Mutz / Wikimedia)
Skriv et svar