Alle, der har kørt meget med DSB-tog, vil vide, at det kan være meget bøvlet at betale for ting, når man først sidder i vognene. Det gælder alt fra køb af kioskvarer til at betale for en billet, man ikke nåede at købe på stationen.
Måske har det været endnu mere besværligt at være DSB-ansat på toget. Personalet har nemlig måttet bruge fem forskellige hardware platforme til at løse sine opgaver. Deriblandt også at udstede kontrol-afgifter og bøder til dem, der prøver at snyde sig med toget.
En ny løsning lover nu bedring for personalet og mere service til passagererne. DSB er nemlig ved at indføre en ny terminal-løsning, der blot kræver, at togføreren har en Android telefon ved hånden. Til gengæld kan alle de gamle separate platforme skrottes, som DSB har udfaset i de seneste tre år.
Nyheden, der er udviklet af det danske firma Softpay, formidles via betalings-tjenesten Nets. Der et tale om en såkaldt ”Tap to Phone” løsning, hvor en Android smartphone forvandles til en kontakt-løs NFC betalings-terminal med PIN-kode.
DSB er lige nu ved at fordele op til 1.000 Samsung telefoner til sit korps af togførere. Inden for de næste par uger vil alle have dem i drift med Softpay på. Selve betalings-transaktionerne håndteres af Nets.
Softpay blev introduceret i foråret hos Salling Group og kom for alvor i ilden, da 7Eleven blev lammet af et hacker-angreb.
Gennem et samarbejde med Nets og Softpay lykkedes det at rulle en alternativ ud til 175 7Eleven butikker landet over på under ét døgn, så ekspedienterne igen kunne tage imod kort- og mobiltelefon-betalinger….
(Indledningsfoto til artiklen: Nets)
Skriv et svar