Siden 2019 har SAS-passagerer frivilligt kunne betale ekstra, hvis man gerne ville flyve en lsmule mere bæredygtigt ved, at der blev puttet en lille andel bio-brændstof i flyenes tanke.
Fra i dag – den 3. april – bliver SAS meget grønne. Da kan man nemlig købe to slags billetter, hvor udgifterne til 50 procent iblanding af SAF – Sustainable Aircraft Fuel – er medregnet.
Dermed følger SAS i hælene på Lufthansa Group, hvis flyselskaber som Lufthansa, Austrian, Swiss og Brussels Airlines har haft en lignende ordning i et stykke tid.
Hos SAS er det på billet-typerne Go Smart og Plus Pro, hvor betalingen for bio-brændstof er med i prisen. Disse billetter kan købes både til indenrigs, skandinaviske og europæiske afgange.
Omkostningerne til 50 procent bio integreres i priserne Go Smart Bio og Plus Pro Bio billetter:
Procent-andelen beregnes på en gennemsnits-flyvning svarende til ca. 60 minutter på svenske og norske indenrigs-ruter, 35 minutter på rent danske flyvninger, 60 minutter inden for Skandinavien 1,5 timer på flyrejser i Europa.
Den mængde bio-benzin (SAF), som købes, anvendes til at erstatte den tilsvarende mængde fossilt brændstof i SAS’ drift.
SAS garanterer, at flyselskabet ikke tjener en krone på indkøbet af bio-brændstof og, at det købes senest 12 måneder, efter at bio-billetten er udstedt.
Bio-brændstof kan fremstilles af mange forskellige råvarer. I nogle tilfælde er det f.eks. affalds-rester fra skove eller kornmarker, mens andre udvinder SAF fra gammel spiseolie eller husholdnings-affald.
I løbet af sin livs-cyklus udleder SAF ca. 80 procent mindre klima-skadelig CO₂ end konventionelle fossile brændstof.
I øjeblikket tillader motor-fabrikanter og luftfarts-myndigheder, at flybenzin maksimalt må indeholde 50 procent bio….
(Indledningsfoto til artiklen: Colourbox)
Skriv et svar