Kunder hos bl.a. Ryanair, Lufthansa, Ryanair, KLM, Wizz Air og British Airways og syv andre flyselskaber får fremover lettere ved at få erstatning for afgange, der blev aflyst i begyndelsen af Corona pandemien.
Samtidig er det slut med at tilbyde afbuds-ramte passagerer vouchers og til-gode-beviser. De beviser, som passagerer endnu ikke har kunnet drage nytte af, skal udbetales som kontakter.
Desuden forpligter flyselskaberne sig til at give deres gæster bedre informationer om deres muligheder for at få kompensation for mistede flyrejser.
Det er resultatet af en aftale, som EU Kommissionen har lavet med de europæiske forbruger-organisationer og i alt 13 flyselskaber. Aftalen blev offentliggjort i dag.
SAS glimrer med sit fravær i aftalen, mens SAS’ hovedkonkurrent Norwegian er med i det gode selskab.
EU’s kommissær for trafik – rumæneren Adina Valean – kalder aftalen for afgørende, så passagerer igen kan genvinde tilliden til flyselskaberne. Inden tilliden er genoprettet, vil flytrafikken ikke blive helt normal igen.
Baggrunden for drøftelserne mellem EU og flyselskaberne er, at mange selskaber blæste på kundernes rettigheder i de første måneder af Corona pandemien. Den typiske løsning var at give passagererne til-gode-beviser i stedet for kontanter, som reglerne foreskrev.
De 13 flyselskaber er nu gået med til at forvandle ikke-indløste vouchers til rede penge. Dog skal de enkelte EU-landes myndigheder tages med på råd, så kompensationerne overholder de lokale regler og love.
Alle de 13 flyselskaber, der deltager i aftalen, er Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling og Wizz Air.
Det er bemærkelsesværdigt, at over halvdelen af deltagerne er lavpris-selskaber. Traditionelt har det også været dem, som forbruger-organisationer og juridiske konsulent-firmaer har sloges mest med for at skaffe svigtede passagerer deres penge tilbage….
(Indledningsfoto til artiklen:Tumisu / Pixabay)
Skriv et svar