Hver tredje rejsende til Københavns Lufthavn (CPH) ankommer i dag med tog.
Antallet er stigende, og det samme er mængden af togpassagerer, der rejser via Københavns Lufthavn til Malmø – eller den modsatte vej fra Sverige og over Øresundsbroen til den danske hovedstad.
Derfor er ledelsen i CPH sikkert lykkelig over, når den danske regering lægger op til, at togstationen under lufthavnen skal fordobles i størrelse. Fra i dag to til fremover fire spor.
Udvidelsen er del af regeringens nye hovedstads-strategi, der fremlægges i Folketinget i dag. Her gør politikerne bl.a. opmærksom på, at jernbane stationen ved lufthavnen allerede i dag er en flaskehals for togtrafikken over Øresund.
Den situation vil blive endnu værre i de kommende år, hvor antallet af flypassagerer til og fra København ventes at stige med 20 pct. eller mere. Sidste år håndterede lufthavnen på Amager godt 30,2 millioner rejsende.
Regeringen vurderer også, at den kommende bro over Femern Bælt mellem Tyskland og Danmark vil sende ekstra togtrafik til og fra Sverige. Både flere passagerer og flere godsvogne.
”Regeringens udmelding er en positiv og vigtig nyhed for Københavns Lufthavn. Den nye togstation er en væsentlig forudsætning for, at vi kan fortsætte med at udvide lufthavnen,” siger lufthavnens kommunikations-direktør Peter Goll.
”Togstationen er et centralt element i vores løfter til politikere, erhvervsliv og nærsamfund om lufthavnens fremtid. Desuden sikrer attraktive tog-forbindelser rejsende kollektiv transport som et reelt alternativ til bilen på turen til og fra lufthavnen,” fortsætter Peter Goll.
Bilisterne bliver dog ikke glemt i regeringens trafik-planer omkring Københavns Lufthavn. Her skal nemlig også bygges et nyt p-hus med plads til 2.000 biler.
Den store udvidelse ventes dog ikke at koste danske skatte-ydere en krone, selvom udgifterne til byggeriet er på 2,5 milliarder kroner. Indtægter fra p-hus og ekstra tog-billetter kan tjene pengene hjem over en årrække.
Når den nye tog-station er færdig med sine to ekstra spor skal det give plads til, at antallet af tog i hver retning kan stige fra 13 til 18 i timen. Samtidig gøres der plads til hurtigere tog fra Jylland, Fyn, Sverige og Nordtyskland.
Det er nemlig ikke københavnerne selv, der bruger toget til lufthavnen. De tager typisk Metro, bus eller bliver kørt til deres fly i bil af familie eller kolleger.
Helt anderledes med sydsvenskerne. Her kommer 73 pct. til lufthavnen med tog, inden de flyver videre ud i verden.
Det samme gør 63 pct. af de rejsende fra Fyn og 39 pct. fra Jylland. Til sammenligning tager kun 15 pct. af københavnerne toget til og fra lufthavnen.
Ifølge Trends & Travels søster-medie Finalcall.travel vil den nye togstation og p-huset kunne stå færdige senest i 2025. Projektering kan indledes her i 2019. Udbud og myndigheds-godkendelse skal foregå i perioden 2020 til 2022. Selve byggeriet ventes indledt i 2022….
Skriv et svar