Alle Boeings 737 MAX maskiner har fået flyveforbud, efter at Ethiopian Airlines Fligt 302 styrtede ned i søndags kort efter start fra lufthavnen i Addis Ababa.
Ulykken var allerede den anden på mindre end et halvt år, der involverede Boeings storsælgende 737 MAX 8 fly. 157 mennesker blev dræbt ved flystyrtet.
I oktober sidste år skete en lignende ulykke for Boeing 737 MAX 8. Da styrtede et indonesisk Lion Air fly med 189 mennesker ombord i havet – også kort efter start.
De to ulykker skaber store problemer for Boeing, der ellers så ud til at ride på en positiv bølge, efter at ærkerivalen Airbus besluttede at lukke og slukke for det store A380 kæmpefly for få uger siden.
Boeing 737 MAX er nemlig den amerikanske flyfabriks bestseller for tiden. 3.700 er bestilt af dem nye flytype, der gik i drift i 2017. 371 maskiner er leveret. Regnes 2019 med, vil det være over 580. Alene sidste år fik Boeing 760 nye ordrer ind på flyet.
Boeings MAX familie består af fire modeller, hvor knap halvdelen af de udleverede maskiner var MAX 8 typen, som var involveret i de to fatale styrt.
Det viser, hvor vigtigt MAX er for Boeings nutid og fremtid. Omkring en tredjedel af Boeings omsætning kommer fra MAX, og Boeing bygger mange forskellige fly og helikoptere til både civil og militær anvendelse.
Kræver erstatning fra Boeing
De første flyselskaber har da også reageret på Boeings ”grounding” af de mange fly. De vil ikke nøjes med løfter, pæne ord og hensigts-erklæringer.
Et af dem er Norwegian, der har måttet tage 18 Boeing 737 MAX 8 fly ud af sin drift. Det vil den norske lavpris specialist kræve erstatning fra Boeing for:
”Det er klart, at vi ikke selv vil bære omkostningerne, der opstår i forbindelse med langtids-parkering af flyene på jorden. Vi sender regningen til dem, der har fremstillet maskinerne,” siger Norwegians topchef og stifter Björn Kjos i en mail til selskabets kunder.
Endnu mere end erstatnings-sager frygter Boeing nok, at flyselskaber annullerer deres ordrer på 737 MAX fly efter de to ulykker med kort mellemrum. Det kan nemlig koste Boeing milliarder af dollars.
Efter oktobers ulykke med Lion Airs 737 MAX 8 spekulerede flyselskabets topfolk åbent om at flytte deres ordre hos Boeing over til Airbus. Lion Air har bestilt 200 Max maskiner, hvoraf kun 10 er leveret.
Nu er rygterne forstærket igen om, at Lion Air forbereder et hop til Airbus. Det ville være noget af en guldklump at få i turbanen for den europæiske flyfabrik, der så skulle levere Airbus A320 Neo maskiner til den indonesiske lavpris gigant.
De internationale luftfarts-medier skriver, at også andre flyselskaber overvejer at droppe Boeing. Det gælder bl.a. Kenya Airways fra Afrika og Vietjet fra Vietnam.
Ifølge den amerikanske finans-nyhedstjeneste Bloomberg står Boeing lige nu med risiko for bestillinger til en værdi af 57 milliarder dollars….
Skriv et svar