Normalt tror man, at lufthavnenes kontrol-tårne er fuldt bemandede med årvågne flyveledere, der holder styr op ankommende og afgående fly på en sikker måde.
Sådan er det også i de fleste lufthavne, men ikke i alle. Flere og flere lader sig nemlig fjernstyre fra kontrol-centre, der fysisk ligger langt fra flyene. I stedet er de anbragt i datacenter lignende byggerier mange kilometer borte.
Som den første større lufthavn i verden indfører London City Airport allerede her til sommer et såkaldt Remote Tower System.
Flyvelederne sidder her 115 kilometer væk fra lufthavnen – i den lille by Swanwick. Kontakten med lufthavnen sker via et stort antal kameraer med 360 graders blik på alt, hvad der foregår i London City Airport.
Ifølge lufthavnen forbedrer systemet både sikkerheden og sparer mange penge i omkostningerne til infrastruktur og vedligeholdelse. Desuden skal flyvelederne kunne arbejde mere effektivt end før.
Den nye fjernstyring er leveret af svenske Saab Digital Air Traffic Solutions, der tidligere har prøvekørt systemet i mindre svenske lufthavne som Sundsvall og Örnsköldsvik.
Remote Tower Systems testes i flere europæiske lande. I Tyskland er det f.eks. i Saarbrückens lufthavn, som danske DAT har ruter til og fra.
Flyvelederne, der styrer trafikken i Saarbrücken i det sydvestlige hjørne af Tyskland, sidder mange hundrede kilometer borte. Nemlig i Leipzig i det tidligere Østtyskland…
(Indledningsfoto til artiklen:Saab)
Skriv et svar