Generelt set kan flyselskaber og lufthavne godt mærke, at 16-årige Greta Thunberg har godt fat i millioner af mennesker.
Hendes ”Friday for Future” kampagne mod at bruge fly som transport-middel og den efterfølgende ”fly-skam” bevægelse har især skabt en svagere efterspørgslen i Europa. USA og Asien ser ikke ud til at være påvirket i nær samme grad.
Luftfarts-industrien planlægger nu et modtræk mod Greta Thunberg. Det skal bl.a. ske gennem en international kampagne, som skal fremlægge de rigtige tal for forurening og CO2 belastning.
Klima-bevægelsen har nemlig skabt en masse myter og misforståelser, som er skadelige for hele rejse-branchen, mener flyselskabernes organisation IATA.
International Air Transport Association vil stå i spidsen for den store kampagne, som bliver synlig om kort tid. Udbredelsen afhænger af, hvor mange af IATAs 290 medlemmer der vil deltage aktivt med reklamer osv.
Faktum er bl.a, at den civile luftfart kun er ansvarlig for 2,5 procent af de globale CO₂ udledninger i verden.
Til sammenligning står tøj-industrien for en fire gange højere belastning – nemlig 10 procent – viser analysetal fra FN.
Alligevel bliver flyselskaber og fly udstillet som de store skurke i klima-krisen, hvilket luftfarts-industrien naturligvis er kede af og irriteret over.
Modsat mange andre industrier gør flyselskaber, lufthavne og flyfabrikanter nemlig en stor indsats for at begrænse forureningen.
Jetmotorer på moderne fly sviner f.eks. 30 procent mindre end på ældre. Flyselskaber betaler store beløb til CO₂skat i mange lande. De dropper éngangs plastik i flyene, og flere og flere tilbyder klima kompensation på deres billetter.
Det er alt sammen ikke nok, men det er IATA og dets medlemmer godt klar over. Derfor er nye teknologier på vej i flyene, sådan som vi også ser i bil-industrien.
En del flyselskaber eksperimenterer således med bio-brændstof, der f.eks. laves af spåner fra skove, gammel spiseolie eller omsmeltning af husholdnings-affald.
Airbus håber på at kunne præsentere det første hybride passagerfly i 2021. Tilsvarende er både Airbus, Boeing, NASA, easyJet og norske Avinor involveret i at udvikle elektriske fly.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters skal den kommende anti-Greta kampagne derfor handle om både, hvad luftfarts-industrien allerede har gjort, hvad den gør – og hvad der skal ske i fremtiden….
https://www.iata.org/Pages/default.aspx
https://simpleflying.com/iata-flight-shaming-campaign/
(Foto: Leonhard Lenz / Wikimedia) greta taler
(Foto: Dergrafischer / Pixabay) fly udstødning
Skriv et svar