Hvis det ikke var for luftfragten – cargo – havde Danmarks næststørste lufthavn i Billund ikke meget positivt at fortælle om den netop overståede september.
Her er mængden af fragt gået frem med 10 procent i sammenligning med september 2019, mens passagertallet er styrtdykket med over 80 procent.
Det er importen via luftfragt, som er vokset stærkest i Billund. Den gik frem 22,8 procent, mens eksporten gik frem med 4.4 procent. Tilsammen svarer det til 622 tons cargo ekstra i september.
Helt anderledes trist ser det ud med passager-trafikken til og fra LEGO-byen. Usikkerheden om regeringens ugentlige rejse-opdateringer skræmmer titusinder af danskere fra at bestille en flyrejse.
Billund kunne således kun se 71.625 passagerer gå igennem gatene i den forløbne måned. Det svarer til 19,4 procent af passagertallet i september 2019. Dengang fløf 369.954 mennesker via Billund.
Efter et helt død forår så lufttrafikken ellers ud til at vende langsomt tilbage i sommers. Nu er det hele gået i stå igen på grund af de mange ”orange” lande. Ferieturisterne bliver hjemme, mens forretningsfolkene er blevet meget forsigtige med at rejse ud:
”Danmark er i en situation, hvor vi er nødt til at gøre alt, hvad vi kan for at få gang i erhvervsrejserne igen. 800.000 danske jobs er afhængige eksporten til udlandet,” forklarer Jan Hessellund. Han er administrerende direktør i Billund Lufthavn.
Erhvervsrejsende må godt tage til ”orange” lande, mens turister helst skal holde sig væk:
”Det ville være fint med et system, der kunne give hurtige Corona testsvar til forretnings-rejsende. De kunne blive testet ved både afrejse fra Danmark, eller når de lander hjemme igen. Resultatet skal så komme, inden arbejdsdagen begynder næste dag,” fortsætter han….
(Indledningsfoto til artiklen: Billund Lufthavn)
Skriv et svar