Danmarks næst-største lufthavn har gået så grueligt meget igennem under Corona krisen. Billund har mistet al sin passager-trafik og måtte forleden meddele, at man fyrede 270 af sin 800 medarbejdere.
Hvis forholdene ikke ændrer sig snart, frygter Billund Lufthavn at miste to millioner passagerer i år. Det svarer til 60 procent, når man sammenligner med 2019.
Lidt lys ser der dog ud til at være for enden af tunnellen. Lufthansa meddelte nemlig i går, at selskabet vil gen-åbne sin rute mellem Billund og Frankfurt fra første halvdel af juni.
Billund står på en liste over destinationer, som Lufthansa vil optage rute-trafikken til fra juni måned. Til den tid vil Lufthansa være tilbage på 14 procent af sin flytrafik fra før Corona krisen.
Ved udgangen af juni venter Lufthansa at kunne gennemføre 1.800 afgange om ugen til 106 destinationer i Europa og 20 inter-kontinentalt. Til sammenligning var de tyske fly i luften 13.000 gange i januar.
Lufthansa forhandler stadig med regeringen i Berlin om statstilskud på ni milliarder euro. Forhandlingerne trækker i langdrag, og ifølge tyske medier er ministrene omkring Angela Merkel delte i deres holdning til Lufthansa.
I denne usikre situation har Lufthansa bl.a. krævet af sine kabine medarbejdere, at de skal gå 20 procent ned i løn og sige farvel til mange andre benefits. Det drejer sig om 22.000 ansatte.
Lufthansas datterselskaber Swiss og Eurowings går også for alvor på vingerne i juni, mens der er stor usikkerhed om Austrian og Brussels Airlines.
Belgierne har annonceret deres comeback til den 15. juni, mens østrigerne foreløbig har udsat til den 7. juni.
Ordet ”foreløbig” er vigtigt i den sammenhæng, fordi Austrian fortsat forhandler med regeringen i Wien om statslig hjælp. Den skulle ifølge østrigske medier hænge i en tynd tråd lige nu.
Dét Lufthansa, vi får at se fra juni, er meget mindre end det gamle. 100 af 750 fly skæres bort. Blandt dem er halvdelen af Lufthansas 14 kæmpestore Airbus A380 maskiner.
Ligesom flere andre flyselskaber overvejer Lufthansa at sige et tidligt farvel til verdens største passagerfly. Det passer slet ikke ind i en fremtid, hvor færre mennesker vil tage flyet i de kommende år.
Omvendt tager Lufthansa snart imod sin første Boeing 777-9 til de lange distancer. 777-9 er Boeings største passagerfly efter Jumboen. Lufthansa har bestilt 20 eksemplarer….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar