Lufthansa plejer at være et af de flyselskaber, der kører solidt og godt. Det vil sige med overskud, der tilfredsstiller aktionærer og imponerer presse og politikere.
Sådan er det ikke længe. Europas største gruppe af flyselskaber kom ud med 116 millioner euro i underskud i det første halve år af 2019. For et år siden hentede Lufthansa et overskud på 713 mio. euro i samme seks måneder.
Lufthansa bløder især på grund af priskrigene på de korte og mellem-lange distancer. Det er her, hvor tyskerne møder konkurrenter som Ryanair, easyJet og Wizz Air.
Men også stigende brændstof-priser og udgifter til ny teknologi skærer i Lufthansas åbne sår: I årets første halvår voksede Lufthansas omsætning med tre pct til 17,5 millliarder euro. Men ufgifterne steg samtidig med syv pct. til 18,3 milliarder. Alene brændstoffet kostede 450 millioner euro mere end planlagt.
Lufthansa gruppens problembarn er lavpris-selskabet Eurowings, der har det svært i direkte slagsmål med Ryanair og co.
For et par måneder siden besluttede Lufthansa således at stoppe alle Eurowings’ langdistance-ruter, hvilket især Norwegian og spansk-britiske Level må have været glad for. De konkurrerede nemlig med Eurowings på billige rejser over Atlanten.
De planlagte nedskæringer hos Eurowings har dog ikke slået igennem endnu. Selskabet, der bl.a. har ruter til København, kom således ud med et underskud på 273 millioner euro i årets første seks måneder. Sidste år havde selskabet et minus på 220 mio.
Lidt positivt er der dog at sige om Eurowings. Selskabet havde 23 pct. færre aflysninger i første halvår, samtidig med at syv procent flere afgange kom frem til tiden.
Også de tre store i gruppen – Lufthansa, Swiss og Austrian – skal stramme ballerne. De skal øge deres indtægter med tre procent frem til 2020, mens udgifts-siden ikke må vokse.
PS. Når jeg skriver Lufthansa gruppen, betyder det, at regnskabstallene omfatter både Lufthansa selv samt datterselskaberne Austrian, Swiss, Eurowings og Brussels Airlines.
Skriv et svar