Der var engang, hvor den tyske gigant Lufthansa havde over 100.000 ansatte og holdt 760 passagerfly i luften. Det var før Corona.
Nu – et halvt år senere – ser verden helt anderledes ud. Også for Lufthansa, der i sommers fik statslig hjælp på 70 milliarder kroner for at overleve.
Lufttrafikken er ikke blevet meget bedre siden da, fordi Corona virusset på ny har indtaget Europa og USA. Derfor er de mange støtte-penge snart brugt op.
Lufthansa offentliggjorde i dag planer for yderligere nedskæringer. I fremtiden vil Lufthansa fremstå som et meget slankere flyselskab end før.
Først og fremmest antyder Lufthansa nu,, at hver fjerde medarbejder må forlade koncernen. Det vil i givet fald være mellem 27.000 og 28.000. Tilbage i juni ville Lufthansa nøjes med 22.000 fyringer eller hver femte ansat.
Afskedigelserne vil ramme bredt i alle Lufthansa Groups datterselskaber. Piloter vil ikke blive skånet, når der ikke er afgange til dem at flyve.
Lufthansa havde engang Europas største flåde af passagerfly. 760 styk. 150 af dem vil aldrig mere lette fra jorden med passagerer ombord. Flyene skal sælges eller skrottes.
Det ser til gengæld ud til, at Lufthansas største flytype – Airbus A380 – får lov til at overleve. De trækkes dog ud af driften og vil blive langtids-parkeret sammen med 10 ældre Airbus A340-maskiner.
Allerede i foråret sagde Lufthansa farvel til seks store A380 fly. De otte resterende skubbes kun til side, men ingen ved, om de også får dødsstødet i de kommende måneder.
Flere andre flyselskaber som f.eks. Air France og British Airways har sendt A380 på pension. Tiden er ikke længere til store fire-motorers fly, der bruger enorme mængder brændstof.
Som udviklingen i passager-trafikken bevæger sig i øjeblikket, vil mindre og langtrækkende fly overtage mange af de interkontinentale ruter….
(Indledningsfoto til artiklen: Jonah de Graaf / Pixabay)
Skriv et svar