De kedelige nyheder rasler i øjeblikket ud fra Tysklands og Europas største flyselskab, som også mange danskere bruger til deres rejser.
I marts mente Lufthansa, at man nok selv kunne klare Corona-krisen. Organisationen med 130.000 ansatte var trimmet, og der var pænt med penge på kistebunden.
I mellemtiden er det marts. Lufthansa har sendt ti-tusinder af medarbejdere hjem. Flyselskabet har bedt fire lande og 75 milliarder kroner i krisehjælp. Kun 3.000 om dagen flyver med Lufthansa mod normalt 350.000.
I aftes kom så endnu en trist melding. Lufthansa vil fyre 10.000 ansatte og skrotte eller sælger 100 af sine 760 passagerfly.
De nye tal kom frem i forbindelse med en ny video-transmission, som Lufthansas topchef Carsten Spohr sendte ud til flyselskabets ansatte.
Lufthansa er altså ikke immun over for Corona virus angrebet, som det store flyselskab gerne ville formidle for fire uger siden.
Tilsyneladende har Lufthansa også ændret mening med hensyn til statslige opkøb. Indtil videre afviserr både flyselskab og tyske toppolitikere denne mulighed, men de ser samtidig, hvad mange andre lande gør for at redde deres flyselskaber.
Lufthansa Group har heldigvis stadig over 30 milliarder kroner i likvide reserver, men de smuldrer hurtigt væk, når næsten ingen fly går på vingerne, mens omkostninger fortsætter med at løbe ind. I årets første kvartal kom Lufthansa således ud med et underskud før skat på ni milliarder kroner.
Mens Lufthansa drøfter med regeringerne i Tyskland, Schweiz, Østrig og Belgien om finansiel støtte – formentlig i form af låne-garantier – begynder andre flyselskaber at gå i betalings-standsning. Nogle går sågar konkurs.
Det gælder bl.a. South African Airways (SAA), Bra i Sverige, regional-selskabet LGW i Tyskland og Air Mauritius.
Andre selskaber som Norwegian forsøger at overleve ved at lukke datterselskaber og dermed sige farvel til 7.600 piloter og kabine-ansatte.
Lufthansa Group omfatter bl.a.. flyselskaberne Lufthansa, Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland, Austrian i Østrig, Swiss i Schweiz og Brussels Airlines i Belgien. Desuden ejer Lufthansa halvdelen af ferie-flyselskabet SunExpress i Tyrkiet….
(Indledningsfoto til artiklen: )
Skriv et svar