For to år siden var verdens største passagerfly dødsdømt hos Lufthansa.
Det tyske flyselskab mente ikke længere, at der nogensinde ville blive brug for Airbus A380. Tiderne var løbet fra kæmpefly.
Lufthansa sendte derfor otte af sine A380 maskiner på pension til en fly-kirkegård, mens de øvrige seks blev solgt tilbage til Airbus i bytte for mindre og mere energi-besparende Airbus A350 maskiner.
I mellemtiden har vinden vendt igen, og Lufthansa har ganske enkelt ikke fly nok til at håndtere den store efterspørgsel.
Hverken på indenrigs-ruterne, hvor Lufthansa måtte aflyse tusinder af afgange denne sommer. Eller på de lange interkontinentale ruter, hvor større fly som Airbus A350 og A380 har deres hjemmebane.
Derfor begyndte Lufthansa at give sine gamle «super-jumboer» et comeback tidligere i år. Først to, så fire, mens to blev holdt i reserve.
De er nu alle i fuld drift med lufthavnen i München som udgangspunkt. Her flyver maskinerne med 509 sæder til New York og Boston. Fra vinter-sæsonens start i oktober flytter de til ruter, der går til Bangkok og Los Angeles.
De to sidste Airbus A380 i Lufthansas flåde skal først igennem en omfattende renovering og opdatering, inden de kan slippes løs igen i 2024 eller 2025.
Ifølge Lufthansa skal de også stationeres i München, der er ved at overtage status fra Frankfurt som flyselskabets vigtigste lufthavn til de lange ruter.
Hvor Airbus A380 nummer syv og otte skal flyve til, har Lufthansa endnu ikke afgjort….
(Indledningsfoto til artiklen: Gregor Schlaeger / Lufthansa)
Skriv et svar